Ik heb ook maar een account aangemaakt om hier te kunnen reageren.
Mijn prime suspect is sophie, omdat ze talloze verdachte/vreemde dingen doet, maar misschien wel tè veel. De AVRO zou van de echte mol veel minder laten zien.
Daartegenover staat dus Jan Willem. Ik vind dat hij een beetje op de achtergrond verblijft en een hele duidelijk molactie (het missen van de derde koker bij het abseilen) krijgt maar weinig aandacht.
Daarbij zegt Jan Willem in zijn voice over op 23.22 in Afl. 4 "en 1 joker, was WAT MIJ BETREFT, de slechtste onderhandelingspositie.". Dit is natuurlijk heel vreemd, want met NIETS heb je overduidelijk een slechtere positie. Het is daarom een beetje een vreemde zin, en het zou een subtiele hint kunnen zijn naar 'IK ben de mol'/'wat MIJ betreft.'. Bovendien, omdat hij dit in de voice over zegt en de kandidaten dit niet horen, kan dit eindeloos worden ingesproken, totdat het er goed en niet te overduidelijk op staat. Dit soort subtiele hints heeft de AVRO vaker gebruikt in andere seizoenen, maar ook in afl 1.
Weliswaar een andere aflevering, dus weet niet of ik dat hier mag plaatsen, maar in afl. 1 op 43.03 zegt hij iets soortgelijks "Ik maak me kenbaar.". Een kandidaat zou eerder zeggen, wij maken ons kenbaar, omdat je meer als groep denkt. Daarbij komt dat die aflevering 'schijnbeweging' heet. En met die 'schijnbeweging' maakt de mol zich kenbaar.