Ik zie het zo: het doel voor de mol is om het geld weg te spelen. Dus: geld ruilen tegen iets anders. Wat dan ook. De beste onderhandelingspositie is dan de vrijstelling. Die wil iedereen. Zeker de mensen met het geld.
Daar komt bij: hoe sneller er geruild werd, hoe minder tijd om te bedenken dat het geld met geld geruild moest worden om het te verdienen.
Sofie had de vrijstelling (de mol weet denk ik in welke envelop die zit) en ruilt wel heel snel met Freek (geld).
Het blijft een beetje fronsen hier, omdat er wel heel veel open blijft liggen. Eender wie zou hier als Mol een actie kunnen hebben uitgevoerd.
- Freek: "Ik had de helft van 1500 euro. Ik vertrouw Sofie, als ik haar dat geld geef, weet ik dat het veilig is en dan kan ze het teruggeven zodat het in de pot blijft." Freek gaat er dus helemaal niet van uit dat er nog iets met dat geld moet gebeuren voor het 'geld' is. Wat denkt hij; dat iemand het een geheim gaat houden dat ze het geld hebben gekregen en dat verduisteren? Dat kàn toch niet, want dan weet iemand dat altijd sowieso. Deze opdracht blijft me een beetje een raadsel. Kop noch staart, die uitleg.
- De eerste die begint aan de onderhandeling is Jan-Willem. Hij zegt van zichzelf dat één joker de slechtste onderhandelingspositie is. We moeten geloven dat hij meteen van die joker af wil; hij vraagt er een vrijstelling voor.
- "Ja, wij hebben allemaal wel drie jokers, denk ik." Ach, wat vindt Daphne dit toch leuk.
- Maar dan komt Susans knullige "ik heb ook een hele interessante enveloppe". Ze lijkt bijna echt nerveus. Ze blijft mijn mol, maar haar gedrag hier vind ik zo bizar. Het bluffen gaat haar echt helemaal niet af.
- "Ik heb ook drie jokers, dus iemand is aan het liegen." Ja, Susan, jij bent aan het liegen. Ze blijft maar wat op de achtergrond en niemand gunt haar ook de aandacht. Waarom?
- "De mol moet met geld in z'n handen hebben gezeten" - Jennifer doelt dus op Freek en Susan. Als Freek de mol is, dan heeft hij het goed gespeeld door zowel geld uit de pot te houden als een kandidaat een vrijstelling te ontzeggen. Maar hij zegt zelf ook dat hij er niets voor heeft moeten doen. Van die mollenstreken waarbij de mol gewoon mazzel heeft dat de andere kandidaten niet nadenken zijn voor mij geen mollenstreken... maar ze verduidelijkt daarbij dat de Mol ook op zoek kon gaan nààr het geld, dus dan is Sofie inderdaad ook een kandidaat, en die kan dan net hetzelfde gedaan hebben.
- Maar de aflevering heet ondertussen wel nog altijd Jennifer. Is dat omdat zij het meest aan het woord komt of omdat zij waarheden verkondigt? Jan-Willem weet niks, de mol zat met geld in z'n handen... of net niet? Of zijn de afleveringstitels toch gewoon hints naar de afvaller van de volgende aflevering en zien we Jennifer vanavond vertrekken?
Moet wel lukken dat ik Freek, Susan en Sofie alle drie wel graag zou zien doorstoten tot in de finale. Mijn Susan-tunnel blijft voorlopig overeind, maar als Freek of Sofie de Mol moeten zijn om in de laatste aflevering te zitten, dan is dat voor mij ook prima.