Irritant: supermarkten die aan de ingang hun huisregels kenbaar maken, en die vervolgens naar willekeur hanteren.
In het Lidl-filiaal moet je gebruik maken van OF een winkelwagentje, OF een mandje. Vervolgens KAN aan de kassa gevraagd worden of je je tas geopend aan het kassapersoneel wil tonen.
Ik doe dat normaalgesproken probleemloos.
Maar een tijd geleden schoot me dat in het verkeerde keelgat. Ze hebben nooit iets gevonden dat ik niet had afgerekend, en dat zal ook niet gebeuren, omdat ik niets steel.
Maar de mensen VOOR me hadden geen mandje en ook geen wagentje, maar namen hun boodschappen mee in hun eigen tas.
ZIJ werden niet gecontroleerd, maar ik moest mijn tas geopend laten zien.
En DIE keer weigerde ik.
Zegt de jongen aan de kassa: u moet als klant meewerken, weet u dat? Ik zei, dat ie dan ook de klanten VOOR me moest controleren, en dat het verplicht moeten meewerken aan die tassencontrole dus niet aan de orde was.
Ik zei dat ik de winkel nog nooit voor 1 eurocent had benadeeld, en dat ik best bereid was m mee te werken aan tassencontrole, maar dat ze dat dan aan alle klanten moesten vragen.
Kreeg ik als commentaar dat dat ondoenlijk was, en dat ze niet de hele dag als een politieagent door de winkel konden rennen.
Mijn voorstel was toen om klanten meteen bij de ingang te verplichten om OF dat mandje OF een winkelwagentje te nemen.
Ja, als je dan als weerwoord krijgt, dat de klantern dan weglopen naar de concurrent, waarom heb je dan huisregels?