heel bijzonder, dwaas, heel bijzonder......
Hmmm,Jos....
simpel uit te leggen.
Kruidvat hanteerde tot voor kort de stelregel dat je per klant maar 4 kaartjes mocht kopen. Daar hielden ze zich strikt aan. Wie meer wilde hebben, moest de gok maar nemen om naar een ander filiaal te gaan. Nu is dat in Maastricht geen probleem, er zijn er hier 6 of 7.
Ik wist dat je niet meer om 9 uur op de stoep hoefde te staan, om de kaartjes te kunnen bemachtigen, dat was voorheen wel zo. Maar omdat ik van een medewerkster hoorde dat je nu ook meer kaartjes dan 4 mocht kopen, dacht ik: dan zullen er dat vast wel meer weten, en dan is de kans dat ze vroeg op zijn, toch aanwezig.
Ik op mijn vrije dag toch vroeg erbij. Ik bleek de eerste te zijn, de ''rij'' begon pas tegen 9 uur enige omvang aan te nemen.
Maar zoals dat in Maastricht vaak gaat: mensen vergeten dat er al anderen stonden toen zij aan kwamen, en doen alsof zij de eersten waren. De verkoopsters hadden echter goed opgelet, en hadden al gezien dat ik er als eerste stond. Dus die klanten kregen een lesje geduld opgelegd.
De overgrote meerderheid hield zich echter wel aan de regels van het fatsoen, maar je hebt er altijd bij die denken dat die voor hen niet gelden. Zijn ze dinsdag dus achtergekomen.
Dan het maximum van 4: ik heb er altijd te weinig. 8 bleek in de praktijk te veel te zijn, je gaat dan reizen om het reizen. Bij 4 wordt het krap.
Hoe omzeilen de verkoopsters nou het maximum van 4 per persoon? Simpel: door eerst 4 kaarten af te rekenen, en daarna de volgende exemplaren. Zo krijgen ze geen problemen met het hoofdkantoor. Klinkt gek, maar zo werkt het.