Zowel 100 enquetes, als 10 interviews, is dan ook niet eenvoudig. Zeker niet met een dergelijke doelgroep, en [maar hier doe ik maar een gok zonder inhoudelijke kennis] al helemaal wanneer je ze feitelijk niets kunt bieden voor hun waardevolle tijd.
- Zit je begeleiding in de advocatenwereld c.q. heeft die daar connecties?
- Is er een advocatennieuwsbrief [misschien van een vaktijdschrift], die een ditjes-en-datjes-rubriek heeft, zodat je daar in 10 regels tekst kunt uitleggen waarom ze echt mee zouden moeten doen [enquete-link, contactgegevens en vrolijke portretfoto niet vergeten]
- Zijn er advocatencongressen of andere bijeenkomsten waar je rond kunt lopen en hier en daar een babbeltje kunt aanknopen?
- Und so weiter.
Voorbeeld:
Voor mijn afstuderen zocht ik onder meer ook mensen om te interviewen. Liefst 20 geloof ik. Dat was eveneens in een professionele setting, met een totaal beschikbaar sample van grofweg 250 mensen. Tijd die ze kwijt waren werd ze gecompenseerd, en het ging over het oplossen van een probleem waar ze grofweg wekelijks mee te maken hadden.
Dus op zich hadden ze wat te winnen met het laten horen van hun mening! En omdat het ze geen werktijd kostte, zou je denken dat het ook wel een keertje een aardige afwisseling in een werkdag kon zijn. Ik probeerde te werven via een nieuwsbrief, babbeltjes bij werkgroepbijeenkomsten, en contacten van mn begeleidster.
Uiteindelijk kon ik er 12 krijgen.
Dus ondanks de voordelen voor de mensen zelf, en mijn werf-inspanningen, deed slechts 5% mee.
Bottom-line: Werven is gewoon heel moeilijk. Dus daarom het eerdere deel; zijn er nog werfmogelijkheden die je kunt benutten?