Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super fijn om na al die tijd weer naar school te kunnen. Ik vond het erg lastig om bij online lessen concentratie te houden. Ook kan ik nu gewoon mijn vrienden weer elke dag zien in plaats van maanden niet. Je weet pas hoe goed iets was als je het mist, zo was dat ook met naar school gaan.
Toch plaats ik dit in het irritant-topic. Niet zonder reden.
Het irriteert me mateloos dat mijn school de instelling heeft: de leerlingen hoeven volgens de regels geen afstand te houden, de docenten wel. Hierdoor worden alle leerlingen onnodig op elkaar gepropt.
De school bestaat uit 3 even grote delen. 1/3 deel is van een gescheiden afdeling dus daar kom je sowieso zelden. 1/3 deel is 2 etages aan lokalen, dit is nu in zijn geheel voor de docenten gereserveerd in de pauzes, gewoonlijk pauzeren er heel veel leerlingen in de gangen, maar nu kan dat niet. Het laatste 1/3 bevat de aula en daar worden nu alle 1000 leerlingen bijeen gepropt. Er is al een chronisch tekort aan pauzeplekken bij ons op school, en nu is het alleen nog maar erger geworden.
Volgens de regels hoeven leerlingen onderling geen afstand te houden. Toch hoeft er maar 1 leerling het virus op te lopen zonder het te merken en binnen een dag heeft die persoon zeker 50 anderen besmet, van klasgenoten tot onbekenden die toevallig naast elkaar stonden in de menigte van bijelkaar gepropte mensen.
Het moet niet gekker worden, zou je denken. Maar dat wordt het wel:
- je wordt in de pauzes tegengehouden door een concierge als je naar je kluisje wil. De meeste kluisjes zijn namelijk in het begin van het 'docentendeel'. Er is geen docent bij de kluisjes te bekennen, want waarom zouden ze daar moeten zijn? Toch word hier een probleem van gemaakt en kan je enkel langs je kluisje aan het eind van de pauze. Je raadt het al: het moment dat IEDEREEN daar is.
- je ziet sommige docenten alsnog door menigten leerlingen heen lopen omdat ze niet zo bang zijn besmet te worden. Een andere docent zei vandaag "volgende week is er een PO, volgens het protocol moet iedereen dan een mondkapje dragen. Ik doe dat niet want ik heb al corona gehad". Ze wist dat je nogmaals besmet kan worden "maar de kans dat je een andere versie hebt van het virus dan waar ik antistoffen voor heb is heel erg klein en het is alleen bij 60/65 plussers"
Kortom, de omstandigheden op school zijn bizar. Het is één groot kippenhok. De hele reden waarom dat moet is zodat de docenten afstand kunnen bewaren. Het is erorm frustrerend om te zien dat er een paar docenten dan schijt hebben aan de regels en het zelf beter denken te weten. Maar de kans dat ik ziek word en het aan bijvoorbeeld mijn ouders doorgeef, is wel veel groter geworden.
Er is geen kans dat ik het eindexamen ga halen als ik niet zou gaan. Ik moet haast wel. Toch voel ik me helemaal niet prettig om dagelijks in de buurt te moeten zijn van zo veel mensen die ik niet ken.