Dit is je vraag:
[...] Wiskunde vind ik nog dommer, want waar heb je eigenlijk wiskunde voor nodig? Rekenen begrijp ik nog wel, maar wiskunde? Wat heb ik aan de sinus of aan de inhoud van een kegel? [...]
Dit is mijn antwoord:
[...] LDHM, er is ook meer aan wiskunde dan alleen goniometrische functies en meetkunde...
Je gebruikt in je dagelijks leven meer wiskunde dan je denkt.
(denk bv. maar eens aan de interpretatie en het begrip van die [ironiemodus] geweldige [/ironiemodus] (politieke) peilingen... )
Tuurlijk, [...]
Je bent het dus met me eens, dat je wiskunde in het dagelijks leven nodig hebt.
En een andere vraag
[...]maar is daar een voldoende voor nodig in het eindexamen? [...]
Voor mijn antwoord neemt Vieffan me de woorden wéér uit de mond
Als je het echt niet kunt heb je die basis ook niet. sowieso vind ik dat het een verplicht examenvak moet zijn, over voldoende wil ik dan nog nadenken. Maar ik vind het wel een goede zaak om dat aan te stellen.
[...]maar ik begrijp die peilingen ook zo wel... [...]
Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. Bovendien waag ik je stelling te betwijfelen. Zonder die wiskunde BEGRIJP je de peiling niet. Dan neem je maar klakkeloos de conclusie aan die de media/Maurice de Hond eraan verbinden, maar als je kritisch naar de peiling zelf gaat kijken dan zul je zien dat die conclusies vaak kant nog wal raken. Je kunt niet kritisch naar een peiling kijken als je niets van wiskunde weet.
En om van de peilingen af te stappen (want zoals gezegd is dat maar een voorbeeld)... dit geldt voor vele zaken in het dagelijkse leven.
Ik begrijp wel dat iedereen de basis moet kennen, maar die heb je toch wel in 1 of 2 jaar middelbare school geleerd.
En hier verschillen wij fundamenteel van mening. Dit geloof ik namelijk niet. Naar mijn mening onderschat je de waarde van het vak wiskunde.