Niet gezien.... maar zou je de persoon kunnen aanklagen? Is het een kwestie van "verplichting" of van"het was fijn geweest als"... Was de brievenbus wettelijk gezien.... ON-bereikbaar of bereikbaar?
Wij volgen zoveel mogelijk de postwet. Maar we hebben daar nooit complete exemplaren van gezien, wat mij persoonlijk wel handig lijkt.
Wanneer ik zelf de schop ter hand had genomen, en de stukken ijs had wegehaald, had ik probleemloos die trapjes kunnen oplopen. Maar eigenlijk mogen we dat niet eens.
Enkele tientallen jaren geleden kwamen die groene brievenbussen, je kent ze vast wel: die waren bedoeld voor adressen, waarbij de voordeur meer dan 10 meter van de openbare weg ligt. Inclusief trappen of paadjes, e.d.).
Wat ik dus aangeef: mensen vinden het volstrekt vanzelfsprekend dat ze post krijgen, maar werken niet altijd mee om hun brievenbus bereikbaar te houden. Er worden ook vaker bijvoorbeeld fietsen aangetroffen, die een brievenbus compleet ''inbouwen'', waardoor je niet bij de brievenbus kwam. We mogen die fietsen vervolgens niet verwijderen, bewoners kunnen daar dan weer moeilijk over doen.
De PTT (zoals TNT toen nog heette) kon dit doen op grond van de postwet. Een niet bereikbarre brievenbus (lees: adres) ontving vervolgens geen post meer.
Inmiddels is er wel iets veranderd, en TNT bezorgt gewoon ook op dat sort adressen. Maar daarmee volgen ze zelf ook de postwet niet meer.