Je houdt er wel van om in raadsels te spreken he? Dit staat los van het onderstaande, overigens.
Irritant, dat is voor mij: uitspraken verkeerd opvatten, en daarnaar handelen. Terwijl die persoon juist het tegenovergestelde, of in ieder geval heel iets anders bedoeld heeft, dan gedacht wordt. De schuld van iets op je te moeten nemen, terwijl je zeker weet dat je niets fout hebt gedaan.
Als je iets fout hebt gedaan, en je wordt erop aangesproken, dan is het volkomen terecht dat dat gebeurt. Maar als je ergens op wordt aangesproken, en je weet zeker dat ze met jou de verkeerde persoon te pakken hebben, hoe kun je je daartegen verdedigen? Vooral als de ander ook nog eens van zijn of haar eigen gelijk overtuigd is.
Uitspraken uit het verband rukken, en mensen daarop be- dan wel VERoordelen. Hoeveel schade daarbij al is aangericht, je wil het niet weten.
Mensen, die iets lezen, en zelf gaan invullen wat de schrijver ermee bedoeld kan hebben. Het kan goed uitpakken, maar je kunt er iemand ook behoorlijk mee beschadigen.
Soms kun je beter dingen in het algemeen zeggen, soms kun je beter de persoon in kwestie rechtstreeks aanspreken, als die iets zegt, wat je niet bevalt. Daarvoor hebben we in Nederland een volledige vrijheid van menings-uiting. Dat wil niet zeggen dat je dan ook alles kan en mag zeggen wat in je op komt.
Mijn ervaring is, dat het zeer irritant is, als iemand kritiek heeft op een bepaalde persoon, maar dat alleen met een omweg zegt, of heel in het algemeen. Je wil iemand misschien niet kwetsen, daarom wordt de kritiek vaak algemeen gehouden. Zelf ervaar ik het juist als zeer kwetsend, indien (al of niet gerechtvaardigde) kritiek niet rechtstreeks gegeven wordt.
Als je je al een tijdlang stoort aan een persoon, zijn/haar gedrag of wat dan ook, wacht er dan niet te lang mee om er iets van te zeggen, en wat ook belangrijk is: spreek die persoon er persoonlijk, rechtstreeks en niet in vage termen op aan. Niet weten wat er aan de hand is, waarom je onder vuur ligt: DAT vind ik pas zeer irritant. Wees dus eerlijk, en geef een ander de kans om te reageren op rechtstreeks gegeven kritiek.