Bij de Spoordeelwinkel van de NS kun je leuke uitstapjes boeken.
Maar waarom zo nodeloos ingewikkeld?
Je gaat naar de algemene site van de NS, of rechtsreeks naar de site van de spoordeelwinkel. Dan volgt onderstaande procedure:
1. Je kiest een uitstapje, betaalt via je bank, en geeft je email-adres op
2. Via je emailadres krijg je een code
3. Je gaat naar de algemene site van de NS, en gaat naar de site waar je de gekregen code kan invullen, je geeft opnieuw je emailadres op, en drukt op verzenden.
4. Je gaat naar je emailbox, waarin je een bevestiging krijgt van je bestelling, en een code waarmee je e-ticket wordt gegenereerd.
Hierna kun je je ticket uitprinten. Als er in de aanbieding bijvoorbeeld de toegang tot een attractie inbegrepen is, of een (mini-)lunch, dan staan overigens al die onderdelen in een aparte email. Elk onderdeel van de aanbieding moet dus apart worden uigeprint.
Je kan een optie kiezen om 1e klas te reizen, daartoe moet je meteen bij je eerdere bestelling een hokje aanvinken.
In dat geval moet je ook daar je emailadres opgegeven waarmee je een voucher kunt uitprinten. Let wel, die uitgeprinte voucher is nog niet je geldige 2e naar 1e klas-ticket.
Je moet in dat geval namelijk terug naar de NS-site, en daar je vouchernummer ingeven, en eveneens opnieuw je emailadres. In dat emailadres staat dan weer de code waarmee je je aanvullende formulier (2=1) kunt uitprinten.
Ik reisde gisteren dus 1e klas, vond het voor de lange rit naar Haarlem wel de moeite waard om daar 7,50 voor neer te tellen (ter informatie: de reguliere toeslag voor een 1e klas rit van Maastricht naar Haarlem is veel hoger dan die 7,50).
In mijn compartiment zaten een paar mensen die eveneens een 2=1 supplement hadden besteld via internet, maar niet verder waren gekomen dan een uitgeprinte voucher. Zij kregen het advies om toch maar 2e klas te gaan zitten, op straffe van een boete. Hetgeen ze natuurlijk niet deden, want met die voucher plus transactienummer kun je in feite al aantonen dat je de toeslag om 1e klas te reizen al betaald hebt. Anders gezegd: die voucher wordt je pas na betaling via email toegestuurd.
De conducteur liet het erbij zitten, eigenlijk was hij het met die passagiers eens, dat een en ander wel wat eenvoudiger mag.
De boel tegen fraude ''dicht timmeren'' vind ik prima, maar heeft iemand een bruikbaar alternatief?