Vrije School
En wegens budget maken de ouders van de kinderen om en om op vrijdag de klas schoon. Bij Robin zitten er 30 kinderen in de klas, dus dan ben je ongeveer 2x per jaar aan de beurt. Elk kwartaal is er kwartaalpoets waarbij de klassen nog beter schoongemaakt worden én ook de aula, podium etc.
Vroeger schijnen ook de wc's schoongemaakt te moeten worden, maar tegenwoordig is er een schoonmaakbedrijf die dat doet. Voor die mensen die niet graag schoonmaken is er de tuin. Deze mensen mogen naar de tuinploeg.
De kinderen uit de klassen hebben na school klassendienst waarbij ze gauw even opruimen en een swiffer door de klas halen. Althans... van een paar klassen weet ik het. Bij Robin in de klas is het niet zo en doet juffie het altijd zelf.
En de oudste kinderen helpen ook met heel veel karweitjes. Het komt wel eens voor dat er 's morgens door een meester of juf een paar oudere kinderen naar binnen worden gevraagd (voor de bel) om met iets te helpen.
Ach, op zich vind ik dat ook niet zo erg. Er mogen best taken zijn die ze uitvoeren (en even een sneeuwschuiver over het plein kan wat mij betreft best) en ook als ouder wil ik best meehelpen, maar die verplichte schoonmaaktaak vind ik nooit zo prettig