Aqua Cell in Joure.
Dit bedrijf werft middels een banner klanten in mijn regio. In sommige regio's hebben ze recht van spreken, maar niet in Maastricht en omstreken.
Ik kwam op het idee om hier eens achteraan te gaan toen de onderhoudsbeurt van mijn geiser (toch een ''meetpunt'') van ''om de 6 maanden'' geleidelijk aan naar om de 2 jaar is gegaan. Ik dacht dat dat een bezuinigingsmaatregel was van de onderhoudsfirma, maar dat blijkt niet waar te zijn.
Aqua Cell beheert dat het water in Maastricht 16.1 dH is, en dat mag als behoorlijk hard worden beschouwd. Ik heb echter de WML (Watermaatschappij Limburg) gevraagd of dat kon kloppen, want er zijn al jaren geleden in onze regio maatregelen genomen om die waarde van 16.1 fors terug te brengen, en die staat nu volgens de WML op 10 dH.
1 dH staat voor 17,8 gram kalk per 1000 liter water. de afkorting dH staat voor Deutsche Hartheit, en dat is een erkende industrie-norm die ook in Nederland wordt gehanteerd. Dit vermeld ik erbij om het verhaal compleet te maken.
WML zegt dus dat Aua Cell zich op verouderde gegevens baseert.
Concreet: het verkopen van waterontharders in Maastricht en omgeving op basis van deze foutieve gegevens is pure misleiding.
Volgens een tabel op de website van Aqua Cell is 10 dH nog steeds aan de harde kant, en zou de aanschaf van een waterontharder zinvol zijn.
Helaas is WML het op dat gebied niet met ze eens.