@Lukie, Veolia hanteert het begrip ''tijdhalte''. Dat is iets anders dan een richttijd.
Ondanks dat, houd ik bij een geplande reis altijd rekening met een bepaalde marge, hoewel dat in het geval van een tijdhalte niet nodig zou moeten zijn. Het gaat me ook helemaal niet om een vergoeding bij een gemiste aansluiting, het is gewoon ergerlijk, als je wel een behoorlijke marge aanhoudt, maar er vervolgens achter komt dat de bus toch veel te vroeg is vertrokken.
Over enkele minuten val ik niet, maar wel als ik door een (veel) te vroeg vertrokken bus een aansluiting (trein of bus) mis, waardoor ik een half uur of een uur later op mijn bestemming aankom.
Als er bijvoorbeeld een bus gepland staat om 11.00 uur, en ik heb 3 minuten nodig om bij die halte te komen, dan zal ik heus niet pas om 3 minuten voor 11 van huis gaan. Dan zorg ik ervoor, dat ik uiterlijk om 10 voor 11 al onderweg ben, dan heb ik een ruimere marge dan aanbevolen.
Een tijdhalte is een halte waar de bus precies op tijd moet vertrekken. Dus niet te vroeg of te laat. In Zuid-Limburg is het zo, dat alle haltes als tijdhalte gelden.
Uiteraard is het bij drukte niet te vermijden dat die vertrektijden niet worden gehaald. Daar val ik dan ook niet over.
Maar het is onzin om een half uur of meer marge te gaan hanteren, lijkt me.