ik weet natuurlijk heel goed dat de dijk van iedereen is.. sterker nog, ik vind ook dat iedereen er van mag/moet genieten.. Met nadruk op genieten
maar misschien is mijn beleving van genieten anders.. Een ding weet ik 100% zeker.. niet één van deze medegenieters heeft de grutto gezien of gehoord.. maar dat stond misschien ook niet op het lijstje. Dat kan natuurlijk.
Je kunt gewoon op meer manieren genieten. Als ik gewoon fiets geniet ik van de vogelgeluiden, de knoppen in de bomen, etc. Als ik sport dan geniet ik van het uitdagen van mezelf, van de prestatie die ik haal, van de voldoening die het sporten geeft. En als ik motorrij, dan geniet ik van de mooie bochten en het achtbaangevoel wat je krijgt als je heerlijk door die bochten rijdt. Daarbij besef ik wel bij alledrie de manieren dat anderen ook willen genieten van die dijk, en dus hou ik rekening met de overige weggebruikers. Helaas zitten bij alle groepen gebruikers mensen die vinden dat hun manier de juiste manier is, die 'dus' voorrang heeft. Zo jagen wielrenners in een groep voor een auto langs, terwijl die auto wellicht voorrang heeft. Steken voetgangers ineens over. Geven fietsers geen richting aan als ze linksaf willen slaan. Houden motorrijders geen rekening met het geluid dat ze maken. En verwachten Ruiters' dat iedereen stapvoets langs hun paarden rijdt.
On topic: irritant dat de autocorrectie Ruiters' perse met hoofdletter en apostrof wil schrijven