Ja daar zeg je ook wat, het zou me niets verbazen als Utrecht - Schiphol het drukste traject van heel Nederland is
Verder wordt de dienstregeling in Nederland ook zo gemaakt dat je bijna altijd een goede aansluiting hebt, wat het nog complexer maakt. Maar helemaal precies lukt zoiets niet, dus je houdt altijd dat je aansluitingen hebt waar het kleinste beetje vertraging ervoor zorgt dat je hem mist. En hier in Gouda is het al jaren zo dat de sprinters naar Utrecht en Den Haag 5 minuten stil moeten staan omdat ze de intercity's voor moeten laten. Maar als ze dat doen op het station waar je moet instappen is dat juist handig, lekker veel instaptijd
Schiphol - Utrecht was op het moment dat ik daarop reisde de route met de meeste storingen van heel NL, was uitgezocht.
Ze hebben een tijdje terug wel de wissels vervangen, ik geloof dat er tegenwoordig minder storingen zijn (maar ik neem die route nooit meer, hooguit privé, maar da's ook al ff geleden
).
Gouda (centraal station dan) ligt ontzettend gunstig, daar stoppen veel meer treinen dan er na verhouding eigenlijk op dat station zouden moeten stoppen (qua grootte v/d stad), maar om overstap aan te bieden richting Den Haag/Rotterdam/Alphen en tussenliggende, moeten die intercity's daar wel stoppen. Dus als je daar iets mist, dan kan je altijd vrij snel weer door (behalve op dat R-net lijntje, maar daar heb ik gelukkig nog nooit gebruik van gemaakt). En als er een lijn uitvalt, bijv richting Rotterdam, kan je altijd nog via Den Haag. Naar Utrecht gaan helemaal veel treinen. LdH woont in een uithoek (sorry Twentenaren
) met veel minder opties. Als daar iets uitvalt, heeft ie vaak geen alternatief, behalve wachten tot de volgende optie gaat.
Buitenland heb ik wisselende ervaring. Thalys eerste keer enorme vertraging gehad in Brussel, met de ICE twee keer vast komen te zitten achter een goederen trein, in Malmö een keer gestrand door een kapotte bovenleiding (naast, bleek later, de zaal van het Eurovisie Songfestival
) , in Oostenrijk en Italië ging het prima, gek genoeg in Amerika met de Amtrak ook, maar die treinen komen wel uit het jaar 0 daar, die hebben wel een onderhoudsbeurt nodig naar mijn mening (maar is al zeker 16 jaar geleden). In Spanje en Portugal is er een dienstregeling, maar wees niet verbaasd als de trein gewoon 10 minuten later komt. Maar goed, er rijdt veel minder op het spoor, dus dat is allemaal geen probleem daar.
Under his eye