Gebeurd in de trein, afgelopen zondag:
Overal om je heen hoor je tegenwoordig mobiele telefoons overgaan, telefoongesprekken gevoerd worden, en andere geluiden.
Ik zat in een coupe, waar een meisje zat te bellen, maar ze sprak heel erg zacht. Ik zat naast haar te lezen, en stoorde me er niet aan. Komt een man naar haar toe lopen, zegt met luide stem: ''hou je het kort, ik ben aan het lezen''.
En dat meisje enigszins verbaasd: ik spreek toch veel zachter als die mensen om me heen die niet aan het bellen zijn? En die man weer: ''niks mee te maken, kort houden''.
Maar het meisje was enigszins hersteld van de reactie van die man, en zegt: weet u wat het werkelijke probleem is? Bij mij hoort u niet beide kanten van het gesprek, en bij die anderen dus wel.
Nou vraag ik jullie: ervaren jullie dat ook zo, dat het niet de geluidssterkte is die stoort bij een gsm-gesprek, maar wat dat meisje dus zegt: het ontbreken van de ''andere kant van het gesprek''?
Zoals gezegd: ik stoor me ook weleens aan sommige luide gesprekken, maar dat geldt bij mij voor zowel gewone als telefoongesprekken. En als ze op een normaal niveau worden gevoerd, hoor ik het niet eens meer, bij wijze van spreken.
Lord Menno weet daar vast wel een psychologische verklaring voor......