Ik zat na afl 1 op Freek omdat hij zo veel op de achtergrond was, en opdrachten mislukten spontaan als hij zich ermee ging bemoeien. Ook had ik de indruk dat hij eigenlijk helemaal niet in de schijnwerperpositie wilde staan. Als hij en Tygo door de groep worden weggestuurd, lijkt hij heel weifelend te gaan. Vervolgens seint hij 3 èn 4 naar dezelfde positie, veroorzaakt daarmee verwarring en opdracht mislukt.
Dat Heinz vervolgens ook op Freek blijkt te zitten was voor mij dan gelijk een bevestiging van mijn eigen observaties.
Freek deed verder in de serie niks meer echt goed, doet juist veel dingen precies zoals ik verwachtte dat een Mol die zou doen en weet hiervoor geen overtuigende verklaring te geven (case in point: "waarom beklom jij windmolen 18?" "Nou ja, Tygo en Sofie zeiden tegen mij dat ze een gevoeletje hadden en dat wilde ik uittesten." Waarom geloof je dat nog als JW zegt dat hij in zijn filmpje heeft gezien dat het één van de eerste molens moet zijn? Dat wordt dan weer niet gevraagd). Typisch Mols. Dan wordt hij ook nog eens in de Moltalk volledig uit de wind gehouden, dus alles wees er volgens mij op dat Freek het wel moest zijn. Naar het eind toe lijkt er een lichtje aan te gaan bij Susan, die ineens Freek stiekem toch als verdachte gaat zien, wat duidt op Freek als Mol, Susan als winnares. Komt lightman er ook nog overheen met zijn betoog dat Susan niet één, niet twee, niet drie, maar wel weet ik hoe vaak tekenen toont van oprechte verbazing, verrassing, afschuw en wat niet al, waardoor zij alleen nog maar kandidaat kan zijn en eigenlijk alleen Freek als mogelijk Mol overbleef.
Ofwel Art liegt/vertelt niet de hele waarheid (maar ik vind dat dat niet zou moeten) of de serie die ik heb gezien komt uit een parallelle dimensie en jullie hebben allemaal iets anders gezien. Meer kan ik er niet van maken.