Best case scenario in deze opdracht is dat elke opdracht perfect wordt uitgevoerd (5 op 5), en dat er dus 15 windmolens weggestreept kunnen worden en er vijf mensen kunnen klimmen, zodat het geld sowieso gevonden wordt.(tenzij je, zoals Susan, beslist niet te klimmen)
Dat Susan halverwege stopt heeft niks met mollen te maken; ik geloof 100% dat zij zich er niet goed bij voelde. En ze hoeft zich er ook niet schuldig over te voelen, want ze weet als mol natuurlijk dat Jan-Willem toch al de juiste windmolen heeft gekozen. Als ze dat truukje had uitgehaald bij de juiste windmolen had 't natuurlijk wat anders geweest.
Als Mol wil je in de eerste plaats zo weinig mogelijk windmolens wegstrepen. Het moet maar eens gebeuren dat er bij die laatste opdracht 5 deelnemers vlakbij de 70 seconden zitten. De keuze moet dus zo groot mogelijk zijn. Je wil echter wel dat je bij de klimmers zit, want dan kan je mee beslissen welke windmolens er beklommen worden of niet.
Jan-Willem wordt hier dus uitgeschakeld als Mol. Als hij toch de Mol blijkt te zijn, dan is hier een compleet foute keuze gemaakt. Naar mijn mening moet een Mol nooit geld binnenbrengen als hij even goed zonder argwaan te wekken geld kan laten liggen. Dan is een Mol meer bezig met zichzelf "niet verdacht maken" dan met Mol te spelen, en dat is niet de bedoeling.
Zou iemand het Jan-Willem kwalijk genomen hebben als hij naar beneden kwam zonder envelop? De groep weet hoogstens dat hij de windmolens gezien heeft op zijn filmpje. Voor mij is het al meteen onduidelijk hoe hij uberhaupt weet op welke windmolen het geld ligt. Er zijn nog 12 onbeklommen windmolens, dat zijn er genoeg om deze opdracht zonder wantrouwen te laten falen.
Wat Freek doet, is inderdaad logisch. Als kandidaat is het logisch te denken dat de informatie van Jan-Willem misschien gespiegeld is (niet "de meest rechtse", maar "de meest linkse", want hoe weet je dat nou zo zeker?), en als Mol is het op dat moment logisch om te kiezen voor eender welke andere molen. Als het niet gelukt is om Jan-Willem op andere gedachten te brengen, kan er niet meer verder gemold worden.