Ik vind Wie is de mol een heel puur spel omdat het eigenlijk heel weinig regels heeft. Je hebt een mol, een pot, een test en een rood scherm. That's it. Hoe meer regels je maakt, hoe minder puur en meer "cluttered" het spel wordt. Ik zit daar niet op te wachten. Regels als "je mag geen geld verduisteren" of "de winnaar moet wel de juiste mol verdenken om zijn geld te krijgen" vind ik onzinnige regels die het spel er niet boeiender op maken, maar die het wel weer meer regeltjesgestuurd maken. De mol die geld mag houden idem. Dat is helemaal geen drijfveer voor de mol. Het mollen op zich is zijn eigen beloning.
Wat betreft BN'ers, ik vind het wel een groot pluspunt, ook al ken ik die mensen vaak niet, als het weer met onbekende mensen zou zijn zou dat daar best wel van balen. Ik vind het juist leuk dat je BN'ers van een hele andere kant ziet dan normaal gesproken. Daarnaast kun je je van tevoren al een beetje wennen aan de gezichten en namen, en stiekem vind ik met het oogpunt op de fandag ook het idee om straks een, zeg, Jan-Willem Roodbeen de hand te schudden nu eenmaal een interessantere gedachte dan datzelfde te doen met onbekende kandidaten.
Wat betreft suggesties. Wat ik graag wil zien is afleveringen met opdrachten waar we informatie over de mol uit kunnen halen.
Een opdracht die gaat om een vrijstelling of jokers valt daar niet onder. Er moet geld op het spel staan in de opdracht. Liefst ook als ze minder dan 100% correct worden uitgevoerd. Goed voorbeeld vond ik de jeep in 2011, waarbij elk item geld opleverde maar met een verdubbelaar bij 100% succes. En tot slot ook graag opdrachten die gewoon normaal haalbaar zijn. Dus niet iets met lijntekening van vingerafdrukken omschrijven. Ben zeer benieuwd hoe productie die opdracht heeft getest op haalbaarheid.
De blik-in-de-toekomstopdracht is heel leuk maar gaat ons niet dichter bij de mol brengen, dus zo'n opdracht valt voor mij niet onder de essentie van wat Wie is de mol is, namelijk de puzzel wie de mol is.
Tot slot wat ik graag zou zien is
geen afvaller in aflevering 1. Ik vind de posities van Maurice, Ewout, Marion en alle andere eerste afvallers simpelweg niet eerlijk - na twee opdrachten is er simpelweg te weinig informatie om iets zinnigs over de mol te kunnen zeggen - vooral als veel opdrachten in tweetallen zijn. Het tweede argument is dat deze mensen eigenlijk nietmeedoen aan de puzzel wie de mol is. Meteen na de eerste aflevering zijn er nog maar negen molkandidaten over, ik vind het wel zo leuk als dat er tien zijn, zodat over alle deelnemers in ieder geval serieus kan worden gespeculeerd.
Dus dat
Voor de rest is het het beste programma dat ik me kan wensen