Ik vind jokers, vrijstellingen en andere twists meestal wel iets toevoegen. Het helpt misschien niet direct bij het vinden van de mol, maar meestal zit er een interessant psychologisch element achter. Dit jaar bijvoorbeeld met de toekomstvisie. Ik vind het interessant om te zien hoe kandidaten op zo'n twist reageren, wat doen ze met die informatie? Of met het ruilen van de enveloppen.
Vrijstellingen zijn misschien minder interessant. Het zorgt er, zeker later in het spel, voor dat kandidaten onterecht doorgaan. Nu is dat waarschijnlijk het geval met Freek. Jokers vind ik eerlijker, omdat die wel een bonus opleveren, maar niet een dusdanig grote. Jokers en vrijstellingen moeten goed gedoseerd worden, er moet niet elke aflevering een vrijstelling te verdienen zijn, bijvoorbeeld. De vrijstellingen waarvan zelf bepaald mag worden wanneer ze worden ingezet (zoals dit jaar het geval was) of vrijstellingen die voor een aflevering in de toekomst zijn (zoals de vrijstellingen die in seizoen 11 bij de vrijstellingsroute werden verdient) vind ik een stuk eerlijker - ze zijn geen garantie dat je door gaat.
Dit brengt me bij de zwarte vrijstelling. Ik vind het een geweldig spelelement. Het voegt een nieuwe laag toe aan de jokers en vrijstellingen. Een vrijstelling is dan niet langer een garantie dat je door gaat, je moet hem inzetten wanneer je verwacht dat de zwarte niet wordt ingezet. Sofie noemde het volgens mij het eerlijkste spelelement, en daar ben ik het helemaal mee eens. Hoewel, hoe ze Freek en Tygo manipuleerde is misschien niet helemaal eerlijk, maar dat zijn wel de momenten waarvoor ik naar WIDM kijk. Van mij mag de zwarte vrijstelling volgend jaar terugkeren, hoewel ik die kans klein acht.
Het is niet zo dat ik een serie vol twists wil. Zeker niet, een twist is geslaagd als je ze niet ziet aankomen. Deze serie had ik aan het begin het idee dat elke test/executie speciaal zou zijn, waardoor ik ze juist irritant begon te vinden.
Verder ben ik het er mee eens dat er in de eerste aflevering niemand hoort af te vallen. Als de test en executie in aflevering 1 wordt weggelaten, dan is er meer tijd voor het voorstellen van kandidaten, en kunnen er 3 opdrachten worden gedaan. Dit geeft de kandidaten meer gelegenheid om de mol aan het werk te zien, waardoor de eerste afvaller iets meer kans heeft.