een paar antwoorden over jullie vragen en suggesties:
1) ja, wij lezen de forums (niet alles maar veel).
2) bner’s
ik lees veel (al jaren) over het terugkeer van onbekende nederlanders.
dat gaat niet gebeuren. bner’s zijn een van de (vele) componenten, geloven wij, dat levert bijzonder hoog kijkdichtheid op. en dat is toch zeer belangrijk als jullie willen dat widm nog jaren gemaakt gaat worden.
3) afvaller aflevering 1
meningen zijn verdeeld hierover, ook in de team. ik ben er voorstander van.
waar het mij om gaat is de belevenis van de kandidaten. op het moment dat iemand afvalt, valt ook “een muntje” bij de andere. het spel wordt in een klap nog spannender voor ze.
4) meet the mol
ben er altijd voor. maar, dat is de aller moeilijkste opdracht om te verzinnen. het probleem met “meet the mol” is dat het mag nooit 100% waterdicht mag zijn wie de mol is. stel je voor in aflevering 3 dat dat zou gebeuren. maar i hou er wel van en het komt zeker een keer terug.
5) aflevering 10
ontzettend moeilijk aflevering. iedereen wil zo veel mogelijk opdrachten laten zien en bespreken (wij ook). maar dat is juist het probleem. dat bespreken kost tijd en gezien er rond de 25 opdrachten per seizoen zijn is het niet te doen. dan heb je +/- 90 seconden per opdracht om het te laten zien, de mol biecht tonen, en het geheel met andere kandidaten bespreken.
dus, wij maken een keuze.
6) retakes
de mensen die daar over zorg maken moeten dat niet doen. de conclusies zijn niet waar. retakes zijn gemaakt voor 2 redenen. of wij hebben iets gemist tijdens de opnames (wat goed kan met 10 rondrenende kandidaten en 4 camera’s, of om de omgeving beter in beeld te brengen tijdens de montage van een opdracht. retakes zijn nooit gemaakt om de inhoud (montages) te beïnvloeden. nooit.
7) geld
het is niet waar dat bner’s de pot niet belangrijk vinden. zij vinden het net zo belangrijk als jullie. maar wat zij belangrijker vinden is dat ze in het spel blijven, kost wat kost. dat is wat zij belangrijk vinden. als de finale in zicht komt dat worden ze steeds meer gericht op de pot.
rick mccullough
regisseur - widm