Mijn "beloofde" gedachten over TWD tot nu toe.
TL;DR: Wat een ongeloofelijke rotserie. Niet slecht, maar zo zo vervelend om naar te kijken.
Als eerste ga ik even over de goeie puntjes van de serie. Vaak goed spannend, veel leuke karakters en als er development is, komt dat wel goed. Mooi, top, helemaal cool.
Maar verdorie, wat is deze serie toch
frustrerend. Filisofisch debabbel, onïnteressante dialoog, het gaat maar door.
Beginnend bij afl. 1 van dit seizoen, het liet potentie zien. Om de flashbacks in zwart-wit te laten zien, dat is wat
-waardig, maarja. Goede spanning, hele horde zombies. Maar hier (en nog zo veel vaker in de serie) worden er karakters geíntroduceerd die vaak niet meer dan één zinnetje waard zijn, en dan gaan ze dood. Alleen maar om te laten zien dat "Walkers nog echt wel een threat zijn jongens!!!" Wie gaat dan ook met zijn rug naar de horde toestaan? Wie gaat er in een open veld met elkaar kletsen, terwijl je weet dat er groepen mensen rondhangen die je willen vermoorden? Het is allemaal zo frustrerend want het kan makkelijk opgelost worden.
Waarom worden interessante side-characters zoals Denise, Deanna en de Anderson family gedood, terwijl er zeer "oninteressante" karakters (Tara (al was het logisch dat zij niet veel in beeld was, was zwanger), Rosita (Enige conflict in haar character gaat door Abraham) en Daryl (Leuk karakter maar is al genoeg mee gedaan)) wel gewoon blijven leven? Om even dat eerdere puntje terug te pakken, hoezo karakters introduceren die niets toevoegen aan het verhaal? Dat ene meisje bij Dwight in het bos, Alexandriaan 2, 34 en 265673, de lijst gaat door. Een positieve uitligger hierbij is Eastman, vond ik echt een top karakter en aflevering
Wat was het nut van de Wolves? Worden helemaal gehypet in het laatste seizoen (hmm ik zie een terugkerend thema...) maar nu zijn het.... gekken? Ze vermoorden mensen om ze te "bevrijden"? Okay? Dus? Wat voegt het precies toe aan de serie? Het laat zien dat er mensen zijn die gestoord zijn, okay maar... waren de Terminus mensen daar niet goed voor? Die hadden tenminste een leuke backstory, de Wolves volgens mij niet. Het enige wat ze echt deden wat Alexandrians vermoorden. Verder niet meer terug gekomen. Behalve de Alpha wolf dan.
Maar dat zou allemaal best prima zijn, kan gewoon zijn. Zou allemaal goed zijn als AMC niet zulke enorme @$%$%^#$%^@$ waren. Het einde van de eerste helft van seizoen 6. Als ze het een aflevering eerder of een aflevering later hadden gezet, perfect. Dát is de manier om ene cliffhanger te doen. Horde at the gates, toren valt om. Boem, cut to black. Óf, horde is verslagen, alle overlevenden zitten bij elkaar. Boem, top, geweldig. Maar nee, ze eindigen het op een cliffhanger, waarvan na 2 maanden blijkt dat er op dat punt eigenlijk niets gebeurde. Oeps. Wat was het hele punt? Oh ja, om mensen terug te krijgen voor de volgende helft van het seizoen. Echt erg jammer.
En dan het einde van Seizoen 6. Even voor de zekerheid in een spoiler tag.
Ik wilde het gewoon niet geloven. Een paar weken terug waren er al spoilers uitgekomen dat dit einde eraan zat te komen. Ik wilde het gewoon niet geloven. Voor degenen die het niet weten, deze aflevering was ongeveer gelijk aan Issue 100 (je ziet al, heel belangrijk). En de rest van de aflevering vond ik serieus goed. De Saviors werden opgezet als intimiderend en gevaarlijk. En dat zijn ze ook, dat komt nog wel. Helemaal top. De hele scène met Negan (
) was direct uit de comics en helemaal top gedaan. Tot de laatste 2 minuten.
Want ja, hoe zouden we mensen ooit moeten laten kijken naar ons programma, als we laten weten wie er dood gaat? Da's niet slim toch? Neeeeee, daar doen we niet aan. We zorgen er gewoon voor dat we niet laten zien wie er dood is. Fuck integriteit, we willen geld! Het gaat er niet om dat we een goed verhaal vertellen, het gaat om het geld! Ik zal hier neit zeggen wie is gekozen, voor de diegenen (zoals ikzelf) die per ongeluk op spoilers drukken.
De reden dat ik hier zo vreselijk geïrriteerd over ben is omdat dit niet de eerste keer is dat AMC zulke streken uit heeft gehaald, en waarschijnlijk ook niet de laatste zal zijn. Het ontslaan van Frank Darabont na seizoen 1, zowat heel seizoen 2, de lijst gaat maar door. Budget cuts, minder resources, terwijl TWD makkelijk de populairste serie is van AMC op dit moment.
Laatst werd bekend gemaakt dat
Game of Thrones ongeveer 10 miljoen euro uitgaf aan elke aflevering van Seizoen 6. Nou, heel makkelijk gezegd, dat haalt TWD absoluut niet. En dat terwijl GoT minder viewers heeft dan TWD op dit moment (10 miljoen vs ~15 miljoen).
Nou, dat waren mijn gedachten. Om twee woorden zou het zijn:
fijne tijdsverspilling.