In ben vrij zeker van mijn zaak wat betreft Sri Lanka. De dagoba op de achtergrond is inderdaad van belang, maar vooral de rode bus met blauw/paarse streep uiterst links op de foto is voor mij doorslaggevend geweest (er zijn immers wel meer goudkleurige 'domes' in Azië en Zuid/Midden Amerika, maar de stadsbussen van Anuradhapura zijn echt een 1 op 1 match...).
Ik heb uiteraard nog uren gezocht waar de foto exact gemaakt is, maar ik kan eigenlijk geen enkel geschikt punt in het stratenpatroon terugvinden. Zowel in Anuradhapura als Polonnarowa liggen de dagoba's in parken waar eigenlijk geen bus bij in de buurt komt. In Google Earth en Bing Maps (recenter materiaal) lijken de straten en steegjes die in aanmerking zouden komen wel uitgestorven...
Overigens kent niet aleen Sri Lanka bolvormige stoepa's, maar het land staat er wel bekend om. Verder ken ik eigenlijk alleen de overgroeide Maniakala in Pakistan en de grote Stoepa van Sanchi in India.
Wikipedia even op stoepa en je krijgt een leuk lijstje met afbeeldingen, regionale benamingen en regionale bouwstijlen. De Engelse Wiki geeft nog wat andere afbeeldingen.
Sommigen geven aan dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat WIDM zich 2 seizoenen achter elkaar afspeelt in Azië. Maar niets is wat het lijkt en tradities zijn er om te doorbreken - vooral in WIDM.
Waar ik zelf aan heb zitten denken, is dat het draaiboek voor Sri Lanka (al dan niet met India af andere landen) vorig jaar al op de plank lag. Misschien nog wel eerder. Sri Lanka is namelijk een ideaal land voor WIDM, zal blijken. Sri Lanka is echter ook het land van de onvoorspelbare Tamil Tijgers en die zijn het afgelopen decennium helaas niet alleen in het noorden van het land (regio Jaffna) gesignaleerd. De laatste jaren waren de 'moves' van de Tijgers in het zuiden van Sri Lanka vooral onvoorspelbaar. Wat de huidige stand van zaken is, weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik neem aan dat ze ook bij WIDM toch enigszins negatieve reisadviezen e.d. in ogenschouw nemen en bovendien moet de hele expeditie ook worden verzekerd. Hong Kong en de Filipijnen zijn nou net 2 van de meest toegankelijke landen van Azië (ook filmtechnisch?) Misschien was het vorig jaar wel een relatieve 'last minute' richting Hong Kong (en was de serie ook mede daarom kwalitatief wat minder). Pure speculatie van mijn kant, hoor.
Een jaar of 10 geleden heb ik een paar weken door Sri Lanka mogen rondzwerven en tot op heden blijft het een van mijn favo's. De gezellige mensen, het afwisselende landschap, de boeddhistische cultuur, de Nederlandse historie, het kleurrijke straatleven, de groene theeplantages, de schitterende natuurparken - het is gewoon allemaal erg indrukwekkend. Tel daarbij op dat Engels vrij breed wordt gesproken (Britse kolonie geweest), dat het levensonderhoud goedkoop is èn het klimaat geweldig is (mits er geen tsunami heeft huisgehouden) en je hebt een meer-dan-prima vakantieland te pakken... En o ja, het eten is er verrukkelijk.
Als we daadwerkelijk kennis gaan maken met natuurschoon als "Adam's Peak" en "Worlds End", het boemeltje pakken naar Ella (max 16 km/uur, omdat er wat bouten en dwarsbalken onder de spoorstaven ontbreken), luipaarden gaan spotten, gaan badderen met olifanten, surfen op de hoogste golven van het continent (samenkomst van Golf van Bengalen en de Arabische zee) etc, etc, kunnen we onze lol nog op