Wat gaan we wellicht nog terugzien in Sri Lanka?
* De voormalige hoofdsteden Anuradhapura en Polonnaruwa zijn op zich niet bijster interessant, ware het niet dat ze een aantal schitterende historische tempels (of restanten daarvan) herbergen. Ik ben er van overtuigd dat de dagoba’s zeker een keer de revue passeren.
* Nabij het gehucht Sigiriya toornt de Lion’s Rock boven de groene wouden uit. Ooit was het de bedoeling om uit het enorme rotsblok een heuse leeuw te houwen, maar men is nooit verder gekomen dan een paar klauwen (ik ben net zo groot als één enkele nagel). Via behoorlijk wat trappen kun je boven op de rots komen. Ik ben er van overtuigd dat er iets met die rots (of trappen) gaan doen.
* De stad Kandy zal ook wel een keer voorbij komen. In deze mooie stad staat de heilige tempel waar de hoektand van Boeddha bewaard zou worden. Nabij Kandy is ook het olifantenweeshuis gevestigd waar de kandidaten even lekker kunnen badderen met de logge beesten. Tevens is Kandy het beginpunt van de pittoreske treinrit naar de plaatsjes Nuwara Eliya en Ella. In het bochtige gedeelte van de rit geldt een maximum snelheid van 16 km/uur. Dit, omdat het spoor na vertrek van de Engelsen in 1948 niet meer is onderhouden en er her en der wat dwarsbalken en boutjes missen. Ik ben op een gegeven moment de rijdende trein uitgestapt en zowaar voorbij gelopen.
* Vlak bij Nuwara Eliya en Ella zijn legio theeplantages en de Horton Plains te vinden, een schitterend natuurgebied dat onder andere het natuurverschijnsel World’s End bevat. Op het einde van de wereld kijk je pardoes 1200 meter loodrecht naar beneden waar de vlakte weer verder gaat.
* Een ander bekend natuurverschijnsel is Adam’s Peak, een berg van ruim 2200 meter hoogte die vanuit het niets opdoemt. Over de 6442 treden naar de top doe je een paar uurtjes, maar je kunt elkaar niet inhalen op het smalle pad en ik had destijds duizenden bejaarde pelgrims voor me die ook voor zonsopkomst boven wilde zijn. Leuk in ieder geval voor WIDM ;-)
* Helemaal in het zuiden ligt het Yala National Park, waar je gewapend met een ranger en jeep op zoek kunt gaan naar wilde luipaarden en andere beesten. Wederom een geschikt decor voor WIDM.
* In het uiterste zuidoosten van het land ligt Arugam Bay, wat bekent staat om de beste/hoogste golven van de regio. Dit omdat hier de 2 stromingen van de Bengaalse Golf en de Arabische Zee ‘clashen’.
* In de stadjes Galle en Matara zijn nog diverse overblijfselen zichbaar uit de tijd van de Nederlandse overheersing. Het fort Redoute van Eck kan een schitterend decor vormen voor een mooie, tctische WIDM opdracht.
* En dan zijn er nog tal van bezienswaardigheden in de rest van het land (Colombo, Dambulla) en mogen de schitterende stranden niet vergeten worden. En het cricket natuurlijk ;-)
Hmm, misschien moet ik toch maar eens een reisbureau voor molloten gaan beginnen…
En tja, ik ben nu eenmaal fan van Sri Lanka. Na Tibet en Mongolië toch wel ergens in mijn top 5 van Azië…
Linkje waarin het Tijgersnest in Bhutan, Meteora in Griekenland èn de Leeuwenrots in Sri Lanka worden genoemd (met afbeeldingen)http://www.dailymail.co.uk/news/article-2150810/On-wing-prayer-The-extraordinary-hanging-monasteries-cling-sides-cliffs.html: