Beste Miek, beste de_witte,
Laat ik beginnen met mijn felicitaties aan jullie te geven
Ik had graag op jullie plek gezeten aan die kant van de eilandraad, maar net als enkele bitter zure jongetjes die voor mij aan het woord waren, moet ik het doen met een berg jaloezie.
Ja, ook ik vond jullie in eerste instantie van alle kandidaten de minst waardige winnaars en ik ben ervan overtuigd dat nagenoeg iedereen in de jury jullie met een 9-0 stemming verslagen zou hebben. Maar die situatie is niet aan de orde, want, en nou komt het: jullie waren beter. Spelers als HIDM en Bjorrn zullen het misschien nooit met me eens zijn hierin, maar ze kunnen er eigenlijk niet omheen. Jullie waren beter dan alle afvallers en beter dan alle juryleden. Want jullie zitten daar en wij staan hier. Jullie hadden de welbekende 'power to adapt', wij niet. En door de gekozen tactiek van bijvoorbeeld Robbie en Catshee (kill the kings, stem alle sterke spelers weg) is het spel voor degenen die een waardige, sterke winnaar willen misschien een grote flop. Zo was het voor mij in eerste instantie ook. Maar nu niet meer. Want dat de sterke spelers afvielen was vanaf week 1 duidelijk, met het vertrek van Vieffan en Loezel. En elke week weer werd het duidelijk gemaakt: KD., Ycaris, Daisy, ik, HIDM, het was zelfs zo erg dat degene die zichzelf zo zwaar onderschatte de grootste King werd en het veld moest ruimen. Daar ging Robbie. En hoe hilarisch is het dat zelfs de laatste King de finale niet wist te halen, door die tactiek kon niemand zich ooit ergens achter verschuilen. Het was onmogelijk voor mij om me aan te passen aan de heersende speelwijze, het dominante discours. Maar voor jullie twee was het dat wel, en dat is wat jullie gedaan hebben. Jullie pasten je aan door niet sterk te zijn (of het was gemakkelijk omdat je toch al niet zo sterk was?). En binnen survivor geldt die ene wet van de sterkste: jullie waren de sterksten en staan als enige twee nog overeind. Chapeau.
Ik kan vragen stellen, maar eigenlijk heb ik die behoefte helemaal niet zo. Dat hebben mijn voorgangers al genoeg gedaan en ik ben niet meer benieuwd naar jullie tactieken, want volgens mij ken ik ze wel. Daarom is dit een monoloog. Ik praat, jullie luisteren, want ik heb wel nog enkele opmerkingen en kritieken.
Miek, één van jouw grootste moves was het dubbelspel met mij. Mag ik je er even aan herinneren dat dat dubbelspel geen moment gewerkt heeft? Ik wist al die tijd dat je maar wat aan het lullen was en fake PMs naar me stuurde. Het heeft 0,0 uitgehaald, sterker nog, het heeft ervoor gezorgd dat we Jann makkelijker konden wegstemmen. Maar het feit dat jij nog steeds denkt dat het een succesvol dubbelspel was, is daar genoeg bewijs voor. Als jij ervan overtuigd was dat je zo goed aan het acteren was, ging je er neem ik aan vanuit dat ik je wel geloofde. Daarom kon ik ervan uitgaan dat jij ook geloofde wat ik zei, dus speelde ik heel duidelijk aan jou door dat Bjorrn het target was. HII werd op Bjorrn ingezet, Jann werd veilig geblindside. Het spel met jou spelen was geen rocket science in die zin, ik vond het allemaal vrij doorzichtig en kon daar handig gebruik van maken.
Aan de andere kant van dit verhaal was dit een perfect spel van jou, want zoals ik eerder al zei: je hebt jezelf op die manier (onbewust) opgesteld als naïef en zwak en werd de ultieme survivor-goat; de speler met wie iedereen naar de finale wou. En daar sta je dan ook terecht