Staan ook programma's bij de shortlist dat ik denk: hoe dan? Blauw Bloed? Frans Bauer in China? All Together now? Beste Zangers? Urk!?
Ja, elk jaar zitten er wel een paar 'bijzondere' nominaties tussen. Ik heb niet alle programma's gezien of slechts fragmenten ervan, maar hier toch mijn mening.
All together now (RTL 4) --> niet gezien
Beau en de veteranen (RTL 4) --> niet gezien, maar de fragmenten die ik wel heb gezien waren mooi en heftig
Beste zangers (AVROTROS) --> aardig, maar na zoveel seizoenen is de magie er voor mij wel af
Beter laat dan nooit (RTL 4) --> mooie combinatie van plat vermaak en persoonlijke / gevoelige gesprekken, erg van genoten. Ook Olcay deed het verbazingwekkend goed als presentator.
BinnensteBuiten (KRO-NCRV) --> ik kijk het programma met plezier, maar heel bijzonder is het nu ook weer niet
Blauw bloed (EO) --> voor fans van het koningshuis is het een prima programma, maar vind het niet heel mooi / bijzonder
Chateau Meiland (SBS6) --> hilarisch programma, ik lig geregeld helemaal dubbel. Tegelijkertijd is de magie er voor mij nu al wel een beetje af.
De luizenmoeder (AVROTROS) --> ik maak me hier waarschijnlijk niet populair mee, maar wat een verschrikkelijk programma is dit! Dit is absoluut niet mijn soort humor, ook zijn ze verantwoordelijk voor een van de meest irritante liedjes ooit.
De slimste mens (KRO-NCRV) --> het blijft leuk om je kennis te meten met de deelnemers (met BN-ers hebben ze weinig meer te maken). Knap dat het programma al zoveel seizoenen een succes is. Dit succes mag wat mij betreft wel een keer beloond worden.
Ellie op patrouille (AVROTROS) --> het eerste seizoen vond ik best aardig. Toen had ik tenminste nog echt het idee dat Ellie meeliep met de politie (met hoe de politie echt is); het tweede seizoen werd het meer en meer een toneelspelletje waarbij Ellie liet zien wat een fantastische politievrouw ze eigenlijk was en ook de corpsen met (neppe?) arrestaties / moordonderzoeken hun beste beentje voorzetten. Erg jammer!
Even tot hier (BNNVARA) --> niet gezien, dus geen mening over
Expeditie Robinson (RTL 5) --> elk jaar kijk ik weer naar Robinson, maar voor mijn gevoel is ER echt wel een beetje over zijn hoogtepunt heen qua inventiviteit en deelnemers.
Frans Bauer in China (AVROTROS) --> leuk programma, hilarisch hoe Frans Bauer als ultieme Nederlander door China heensjouwt. Tegelijkertijd toont dit ook zijn (zeer) beperkte wereldbeeld en kun je je informatie beter uit andere reisprogramma's halen (bijvoorbeeld van Ruben Terlou).
Heel Holland bakt (Omroep MAX) --> blijft een top-programma, leuk om te zien en mooi gemaakt.
Helden van het Máxima (AVROTROS) --> interessante serie, tegelijkertijd had ik graag meer van de kinderen en minder van het personeel willen zien.
Het Rotterdam project (RTL4) --> mooie serie, maar voor mijn gevoel vrijwel hetzelfde als The Amsterdam Project waar Beau vorig jaar mee heeft gewonnen.
Ik weet wie je bent (KRO-NCRV) --> niet gezien
Jinek (KRO-NCRV) --> Eva Jinek is een goede journalist en zit goed op haar plek in dit programma. Tegelijkertijd voel ik weinig aandrang om speciaal op te blijven voor haar programma, iets dat ik 'vroeger' wel had bij enkele van haar voorgangers.
Klem (BNNVARA) --> niet gezien
Oogappels (BNNVARA) --> niet gezien
Paleis voor een prikkie (SBS6) --> wel aardig programma, maar de afleveringen zijn min of meer uitwisselbaar waardoor er weinig bijblijft
Project Rembrandt (NTR) --> als kunstliefhebber was ik erg benieuwd naar dit programma, maar eigenlijk viel het me nogal tegen. Het voelt krom dat deelnemers volledig in de mal van Rembrandt werden gegoten, terwijl dat zeker niet is waar kunst over gaat (namelijk het creëren van iets). Die worsteling zag je ook terug in de afleveringen, waarbij de publieksjury regelmatig radicaal anders koos dan de vakjury en de winnaar uiteindelijk de stijl van Rembrandt helemaal losliet in zijn eigen werk. Het programma is goed gemaakt, maar vereist nog wel wat finetuning voor het tweede seizoen.
Rail away (EO) --> ultiem rustgevend, met mooie beelden.
Urk! (SBS 6) --> op zich een mooie karakterisering van de cultuur en mensen op Urk. Er zaten zeker mooie fragmenten tussen, maar de serie is niet echt goed gemaakt (puur kwalitatief gezien)
Vroege vogels (BNNVARA) --> leuk, interessant programma, maar voor mij niet echt opvallend.