Sorry lieve modjes, mag ik nog 1 post volledig offtopic doen [alhoewel het hier niet de lounge is?]
Wel balen dat er geen droog brood in te verdienen is. Ik zou zo een boek van je kopen.
Dat sprookje van de cavia en het koffielepeltje, kinderen houden daarvan... en ik ook. Ik zou willen dat ik zo'n fantasie had. (ik kreeg met opstel schrijven altijd met moeite het gevraagde A4'tje vol).
Sorry voor offtopic.
Awww das lief.
Uhmm.. ik vind schrijven zelf niet moeilijk. Maar ik weet niet waarom ik het makkelijk vind, of anderzijds waarom anderen er moeite mee hebben.
Zelfde gaat op voor gerelateerde creatieve dingen.
Mbt schrijven heb ik er eerder overigens over geschreven in d*nneke's talkshow, in De Ontvangsthal.
De essentie is niet eens zozeer loslaten van gedachten tijdens het schrijven, maar meer niet stijf vastpakken.
Oftewel je moet niet te doelbewust beginnen - want als je zelf weinig idee hebt dan buitelen er altijd wel wat suggesties binnen
Met het verzinnen van een creatievere tekst gaat eigenlijk hetzelfde op.
Pik een paar elementen mee die in je op komen, brei daarmee voort, maak iets nieuws - consistents.
Bedoel.. de cavia was vrij willekeurig. Sprookjes/fabels werken vaak goed met dieren, maar welk dier.. Nouja, weinigen hier zullen zelf een cavia hebben - dus de cavia is van je buurmeisje.
Er moet een probleem zijn, een reden tot avontuur. Kijk op je bureau of je kamer rond. Hmmm koffielepeltje zat in een mok.
Een instrument om te gebruiken is altijd handig, vooral omdat je situaties kunt maken waarbij dat handig blijkt, dus neem iets van cavia-grootte. In dit geval liggen er ook altijd pennen op m'n bureau.
Had ook een knijper kunnen zijn, of een schaar, of.. nouja et cetera.
Dus dat is nogal willekeurig.
Maar de rest van je verhaal vloeit uit voort uit je restricties.
En lezers zullen alleen het eindproduct zien, en die denken "ooohhh heb jij dat bedacht? Wat goed!"
Zou een posteropdracht exact zo benaderen.
Heh, ja blijkbaar mocht de lounge volledig offtopic - moeten we misschien herinneren voor de duratie van het spel
Maar leuk ! Doe je ook songteksten? #dtv
Helaas niet.
Mijn gevoel voor ritme, ook in teksten, is helaas niet iets waarop ik durf te vertrouwen.