Molice, je bent dan nog altijd geschikt voor het Spaanse leger. Daar zoeken ze juist mensen met een score van 75 of lager. Heb ik nog niet zo lang geleden eens gelezen in de Metro: ik dacht: ik geef mij meteen op, maar ik kwam er niet voor in aanmerking.
Maar dat andere: je hebt natuurlijk wel gelijk, molice. Het maakt echter niets uit: als je alle scores verlaagt met 75, gaat ook het gemiddelde met diezelfde 75 omlaag. In plaats van 174, haal je dan maximaal 99 punten. De verschillen blijven uiteraard hetzelfde.
Tijdens een proefwerk kreeg ik soms voor Duits een 1 (omdat ik de moeite had genomen plaats te nemen in de klas, en het proefwerk te maken). Toch had ik op mijn eindcijferlijst een voldoende voor dat vak. We wisselden halverwege het eindexamenjaar van docent, die kreeg het klaar mijn klasgenoten en mij voldoende te motiveren om ons best voor het vak te doen. Met die eerdere docent was er geen eer aan te behalen: als je een beetje hard adem haalde, werd je al de klas uit gestuurd.
Moraal van dit verhaal: die minimale waardering zegt dus niets. Het is al enorm knap, dat iemand bij het volledig invullen van de test 75 punten KAN halen. Als je overal dezelfde letter invult heb je volgens mij al meer dan die 75 punten. Want alle letters komen in de antwoorden minimaal 1 keer voor.