Ik heb net seizoen 2007 gekeken en ik MIS iemand zoals Inge als mol. Ik weet dat hier reacties op gaan komen, want vele vonden haar geen goede mol maar als je naar aflevering 10 kijkt en hoe ze al haar molacties met zoveel bravoure uitlegt, ze geniet er echt van. Ze was echt een ratterige mol. We hebben tegenwoordig te weinig ratterige kandidaten of mollen.... vind ik
Dennis, Jon, Kees, Susan en Margriet genoten net zo van hun molacties!
Hier in Huize Molloot hebben we dit weekend (toevallig) ook serie 7 teruggekeken, omdat ik me er weinig meer van kon herinneren. Ik heb die serie destijds als een flinke teleurstelling ervaren. Reden daarvoor waren een slappe mol (op het eerste gezicht), de uitgelekte gebarentaalhint en daarnaast de wat onhandige keuzes van de productie. Het gekloot van Nadja en de rest van de groep, gestrooi met vrijstellingen, de gewraakte veiling, de vier naar de finale-draai, en ook nog de ellenlange terugblik over twee afleveringen (die nog langer duurde vanwege een uitgestelde laatste aflevering) maakten het Inge als mol soms lastig om iets zinnigs te doen, en gaven ons als kijkers ook een 'wat doen ze in vredesnaam ons mooie molprogramma aan'-gevoel. Waardoor de algehele mening over deze serie vrij negatief was (in mijn herinnering); misschien onverdiend, want Thailand was prachtig, de opdrachten waren interessant en de kandidaten erg leuk.
Nu bij het terugkijken vielen me een aantal dingen op:
- Inge wilde volgens een strak vooruitbedacht plan mollen, maar telkens als de groep iets anders deed dan ze bedacht had, viel haar molactie in het water. Ze was dus te weinig flexibel.
- Haar strategie van een gesplitste persoonlijkheid was gewoon raar; een mol is één persoon, niet een hardwerkende kandidaat óf een mol. Doordat ze steeds moest kiezen voor de één of de ander, en te ver doordacht, liet ze kansen om direct te mollen liggen.
- Soms deed Inge echt onlogische dingen voor een mol, zoals de verdubbelaar op het vlot laden.
- Ze heeft het wel heel goed geacteerd, mensen hun vertrouwen gladjes gewonnen en veel medekandidaten versteld doen staan bij de ontknoping. Alleen Paul verdacht haar écht, dus top voor een mol. Destijds in 2007 dacht ik dat dit lag aan dat Inge nauwelijks gemold had, maar nu zie ik toch ook de molse dingen die ze heeft bereikt.
- Inge heeft vooral subtiel gemold. Haar meest interessante mollenstreken kwamen tijdens de terugblik nauwelijks in beeld. Pas bij het navragen op de MFD en in interviews bleek dat ze veel invloed op de andere kandidaten heeft gehad bij de keuzes die zij maakten.
Uiteindelijk denk ik dat deze serie wel beter had gekund en de molacties ook, maar dat Inge er zeker lol in heeft gehad en dat het echt niet alleen aan haar lag. Dus bij dezen alsnog: