Jaren geleden wilde de Avro de fandag al eens combineren met de ontknoping. Dat zagen veel mensen helemaal niet zitten, en het is toen ook niet doorgegaan. Wel is de fandag twee keer in Hilversum geweest. Of iedereen daar zo gelukkig mee was? De meningen erover waren verdeeld. De een vond het leuk, de ander miste het ''intieme'' van de Observant. Tja, je kan ook zeggen dat die te klein was, ten opzichte van de belangstelling die er is voor de fandag.
Toch keerde die terug in diezelfde Observant.
Afgelopen seizoen was er die live-ontknoping. Zelf vond ik die heel leuk om mee te maken, maar niet iedereen vond hem leuk. Mensen konden slechts op uitnodiging binnen.
Vroeg naar het Vondelpark komen was voor mij een goed alternatief, zo kon ik toch een praatje maken met Art, met de binnendruppelende kandidaten. Gelukkig zat ook het weer mee. Voor een 5e maart was het heerlijk lenteweer, gelukkig ook 's avonds. En het was droog.
Kortom: ik zie wel voordelen in een nieuwe opzet, maar kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dit helemaal niet zien zitten.
Hoe een fandag en de ontknoping eventueel gecombineerd kunnen worden? Geen idee, misschien die ontknoping uitstellen tot het weekend? Maar dan missen ze mogelijk veel kijkers, en waar zal de omroep voor kiezen?