Sorry, maar waar wordt dit gezegd? Ik heb de hele special gekeken, maar ik snap niet wat je bedoeld. Ik zie nergens iemand zeggen dat er achter de schermen wordt gezegd wie de mol is zodat het geld gedeeld kan worden. wat een onzin.
Spoel door tot 26:17. Daarin zegt oud Mol John expliciet
"Hij zei dingen als dan delen we samen het geld en als je het bent zeg ik niet dat jij het bent" (nu is Mol Jon er niet op in gegaan, hij was zo eerlijk en discreet om zuiver te handelen bij zo'n aanbod, maar er bestaat nooit een garantie dat alle mollen daar immuun voor zijn, zeker als het hun beste maatje betreft...) en ook Arjan zegt dat hij werd benaderd met
"En dan delen we samen het geld" (op minuut 27:30) kandidaten die naar elkaar toe komen om de testvragen van de finale door te spelen als diegene de mol is, en ze dan het prijzengeld delen. Dat is eigenlijk gewoon (een poging tot) competitievervalsing.
Niemand kan aanschouwen wat er achter gesloten deuren gebeurd, daarom vind ik het ook zo onmetelijk naïef dat mensen
'zeker weten dat zoiets niet gebeurd' (redenerend vanuit de naïeve gedachte 'dat de kandidaten te vertrouwen zijn en zoiets nooit zouden doen') nee, dat weet je gewoon niet. Als het ooit gebeurd is, dan zou niemand dat i.i.g ooit toegeven. Een Mol kan zijn beste maatje per se mee willen nemen naar de finale (dat is al belang 1) en samen kunnen ze het prijzengeld delen waar de mol normaal niks betaald krijgt voor z'n taak (dat is al belang 2) dus wees maar vooral naïef. Mensen willen nou eenmaal zó graag winnen dat ze soms grijpen naar niet geoorloofde alternatieven. (Ik stel overigens niet dat dit structureel gebeurd, had die indruk slechts bij 2 van de 15 seizoenen, ik zeg slechts dat het niet kan worden uitgesloten.)
Mensen die denken dat dit niet voorkomt, zijn naar mijn inzien nogal naïef. En dat blijkt wel, uit de ervaringen van oud-kandidaten. (Richard Groenendijk had zelfs een contactpersoon in NL een sms laten sturen met daarin
"Wees gerust, niemand daar weet dat jij de mol bent" (en dit had hij open en bloot op z'n kamer neergezet, waarmee hij z'n kamergenoot op het verkeerde been wilde zetten) hij had pech, want zijn kamergenoot was Milouska, de echte mol, zij kon daar dus onmogelijk intrappen. Maar dus God weet wat kandidaten nog meer proberen...)