ZV-gate.
Mag ik het dan eens proberen te verklaren nu ik toch in kamp-Spruitje zit
Zij zit te balen. Pas een paar dagen onderweg en iedereen zit al op haar.
Ze denkt: f*ck it, iedereen stemt toch al op mij, het maakt geen barst uit of die ZV wordt ingezet of niet, laat ik hem dan maar pakken, omdat dit erg onmols overkomt voor in elk geval de kijkers
Goede poging
Zoals ik al ergens heb gezegd vraag ik mij af of ze überhaupt lang heeft nagedacht over het hoe en waarom van de zwarte vrijstelling. Misschien zelfs niet meer dan "Och, wat leuk een zwarte vrijstelling, zal ik die pakken?" en "Och, zal ik hem dan maar inzetten?"
Mocht ze wel heel bewust voor de zwarte vrijstelling hebben gespeeld dan zie ik ook wel een doel richting de kandidaten groep. Niet om wie een rood scherm krijgt, maar gewoon om verwarring te zaaien. Niet omtrent haar rol, maar gewoon om de groep een gevoel van onzekerheid te geven. Als zomaar ineens je jokers niks meer waard zijn, ga je twijfelen en dat gevoel neem je misschien wel mee de opdrachten in. Margriet is een mol (als het het inderdaad is) die door middel van discussie haar mening doordrukt. Dit zien we o.a. in het museum en bij de opdracht met de vrachtwagentjes. Door de rest wat onzekerder en twijfelend te maken wordt het voor haar makkelijker om met een overtuigende (op zijn ergst zelfs drammerige) mening haar zin te krijgen, omdat de rest niet voldoende zekerheid voelt om er iets tegen in te brengen.
Een zwarte vrijstelling is daarin een machtig wapen. Dat zou ook gelden als een andere kandidaat de zwarte vrijstelling heeft, maar door hem zelf te pakken houdt ze zelf in de hand met hoeveel mensen gedeeld wordt wanneer de schijf ingezet wordt. Met niemand. Hierdoor houdt ze de onzekerheid in stand. De actie van Martine is voor haar mooi meegenomen omdat dat er nog een schepje bovenop doet. Waren het er nou één of twee? Kan er bij de volgende executie nog een ZV ingezet worden? Voldoende reden om vooral de fabel in leven te houden.