Ik heb bijna geen enkele moeilijke vraag gehad.’ Precies hetzelfde gold voor AJOUAD EL MILOUDI (27) - onder meer bekend als presentator van Keuringsdienst van Waarde en Puberruil -, die uit principiële overwegingen helemaal niemand op de hoogte bracht. ‘Dat doe ik eigenlijk nooit. Zoals je misschien weet, run ik sinds een jaar een patisserie in Amsterdam. Niemand in mijn omgeving wist van die plannen en zelfs mijn beste vrienden heb ik het pas verteld op de dag van de opening! Dat doe ik altijd met nieuwe projecten en ook heel bewust. Ik merk dat wanneer je bepaalde plannen met te veel mensen deelt, zij allemaal bezwaren voor je gaan verzinnen die er helemaal niet hoeven zijn, maar dan toch door je hoofd gaan spoken. Ik vertel gewoon nooit iemand wat en dat bevalt me prima!’
Bedevaartsoort
Een wat andere keuze maakte de (vrijgezelle) actrice en cabaretière MARTINE SANDIFORT (44). Zij speldde haar gehele omgeving op de mouw een barre voettocht te gaan ondernemen. ‘Ik heb iedereen wijsgemaakt dat ik met mijn moeder te voet de beroemde bedevaartstocht naar Santiago de Compostella zou gaan maken. Mijn moeder zat in het complot en heeft ook getekend voor geheimhouding. Het mooie was echter dat mijn vader helemaal van niets wist! Als je zo’n tocht onderneemt, stelt ook helemaal niemand lastige vragen als ze even drie weken niets van je horen. Ik vond het achteraf bezien eigenlijk wel een briljante keuze!’ En is het voor de meeste deelnemers dus al een hele klus om een plausibel verhaal over hun afwezigheid te bedenken, voor vaste Wie is de Mol? -presentator ART ROOIJAKKERS (38) is dat een nog moeilijkere opgave!
Wie de kandidaten in het spel zijn, weet van tevoren natuurlijk niemand, maar wanneer Art ineens met de Noorderzon vertrekt, weet zijn omgeving hoe laat het is. Bijkomende complicatie voor Art is dat hij als een van de heel weinigen op de hoogte is van de identiteit van de Mol en dus maandenlang het doelwit is van nieuwsgierigen die alles in het werk stellen om hem informatie te ontfutselen. Vorig jaar versprak Art zich zelfs - eenmaal terug in Nederland - tegenover zijn vriendin ANDREA over de identiteit van de Mol, toen actrice SUSAN VISSER (49). ‘Andrea was zo lief om eroverheen te praten, maar dat was een fikse uitglijder,’ vertelde Art daar toen over. En met die waarschuwing op zak blunderde Art thuis dit jaar natuurlijk niet nogmaals, maar zag het gevaar vanuit een andere hoek opdoemen. En wel van de kant van zijn eigen moeder! ‘Ik had haar wel verteld dat ik voor opnamen een tijdje weg was en dan weet zij natuurlijk genoeg. Ze ging niet alleen allerlei vragen stellen, maar mij ook tijdens de opnamen op de meest onmogelijke tijdstippen bellen om te kijken wanneer ik wel of niet wakker was en dan middels het tijdverschil uit te vissen waar we ongeveer op de wereld zaten. Die moeite had ze zich achteraf kunnen besparen, door mijn eigen stomme schuld. Na de opnamen heb ik mijn ouders even opgezocht in Portugal, waar ze op vakantie waren, en me alsnog versproken en verteld dat ik in Sri Lanka was geweest.’