Dus als een presentator van het RTL-Z nieuws meedoet maakt het niet uit? (Roderick)
Als een prentatrice van het jeugdjournaal als mol meedoet maakt het evenmin wat uit? (Milouska)
Als een studio-sport-presentatrice meedoet idem? (Annette)
Als een voormalig presentatrice van het RTL nieuws meedoet mag het wel? (Loretta Schrijver)
Ik blijf dat echt overtrokken vinden. Alsof het NOS-journaal heilig is en anchors die daaraan meewerken niet met andere activiteiten op de tv mogen belanden. Alsof het NOS-journaal van meer waarde is dan welk ander nieuwsprogramma?
Roderick was m.i. ook op het randje (al werkte hij voor een commerciële zender en werd zijn salaris niet uit dezelfde belastingpot betaald waarmee ook WIDM gefinancierd wordt), en Frits Huffnagel had als politicus inderdaad helemaal niets te zoeken in WIDM. De politiek dreigt toch al zo te verworden tot een populariteitswedstrijd, en deelname aan WIDM was een brug te ver. Ik geloof dat de afweging destijds was dat hij niet meer actief was, maar hij is nog altijd een diehard VVD'er, die tegenwoordig weer een graag geziene gast is bij de omroep van Wakker Nederland.
Een sportpresentatrice - en dit geldt in mindere mate ook voor de jeugdjournaalanchor - is vanwege het 'lichtere' karakter van de door haar besproken onderwerpen volgens mij van een andere categorie dan de NOS-anchor. Die dienen we slechts te kennen van het voorlezen van het serieuze (wereld)nieuws. Zoals Willem Pekelder in Trouw schreef:
Een Journaal-gezicht moet vooral afstandelijk blijven. We hoeven niet te weten wat hij stemt of gelooft. Het zou ons vertrouwen in zijn objectiviteit maar kunnen schaden. Evenmin verdient het aanbeveling hem op avontuur te zien met allerlei BN’ers, omdat dat z’n gezag als serieuze anchor kan ondermijnen. Anonimiteit is de prijs die hij moet betalen voor zijn belangrijke functie en de daarbij behorende ‘roem’.
Voor oud-nieuwslezers geldt dit volgens mij niet (meer). Zo kennen mensen van onder de pakweg 20/25 de door jou genoemde Loretta Schrijver tegenwoordig vooral van haar gezellige babbeldebabbelprogramma's.
Verder kan ik me zeer goed vinden in de rake reactie van FS: "Ik heb je naakt gezien, Muis!" (
)