De ZV het totaal niet spannende, onmolse item.
En daar ben ik het ook helemaal mee eens. De
productie brengt er iedere keer zo'n heisa en spanning omheen. Ik ben er zelf ook totaal niet weg van maar de productie denkt kennelijk dat het spel daardoor spannender wordt. Dan lijkt het me logisch dat ze de mol die laten pakken, mocht een kandidaat hem nog niet hebben.
Penningmeester:
Wat nu als er niet van penningmeester was gewisseld? Vaak gebeurt dat pas als de penningmeester afvalt. Nu toevallig niet. Had Margriet dan ook nog meer aanbiedingen gehad? Zou erg vreemd zijn als mol om iedere keer te moeten mollen met behulp van je eigen molbriefjes.
En had mol Margriet niet penningmeester moeten blijven om zo 1250 uit de pot te kunnen spelen?
Nou je zegt het zelf al: Mocht ze nooit afgewisseld worden (dan is dat erg knap van haar) en had ze 1250 euro uit de pot kunnen spelen. De kans was echter groot dat zij (mol zijnde) verdacht zou worden en dat de groep de pot dan aan iemand anders zou willen geven, zeker gezien het feit dat Margriet zo bazig en dominant die pot greep. Zo iemand laat je niet constant de pot beheren.
Dit zie ik echt volledig anders. Het hele spelelement bij de Russisch roulette was erop gericht om de kandidaten een strategische keuze te laten maken, kiezen voor zichzelf met jokers of een vrijstelling, of kiezen voor de groep (geld pakken) en een mogelijk nadeel voor de test.
De zwarte vrijstelling geeft iedereen weer gelijke kansen bij de test, maakt de keuzes irrelevant, en de hele opdracht had daarmee net zo goed niet gehouden kunnen zijn. Het inzetten van de ZV door een kandidaat kan gezien worden als onderdeel van het spel. Het (door de programmamakers) doelbewust aansturen op het door de Mol neutraliseren van een bedacht spelelement, is te raar voor woorden. Ik kan en wil er niet in geloven.
Ik vind de ZV zelf ook maar een onding. De productie maakt er echter elke keer zo'n ding van: hij komt in de promo, Art kan de kandidaten gek maken aan het eind van de opdracht, en bij de executie wordt er ook een heel theater omheen gemaakt. Hoe suf zou het dan zijn als die ZV helemaal nooit gepakt wordt. Ik zie niet in waarom een Mol dit niet zou kunnen pakken.
Daarbij is de mogelijkheid van het in het spel zijn van de ZV, zonder dat deze dat daadwerkelijk is, al genoeg voor een flinke dosis spanning en onzekerheid. Dat heeft Martine in feite al bewezen. Een actieve rol van de Mol is hierin dus (wat mij betreft) niet alleen onlogisch en ongewenst, maar ook nog eens onnodig.
Nu overdrijf je wel een beetje. Alleen omdat Martine nu toevallig zo gek is om te gaan verzinnen dat ze die ZV heeft gepakt wordt het wat spannender. Mocht ie nooit gepakt zijn dan is het voor de mensen thuis al niet spannend meer (nogmaals: vanuit de
productie gezien).