Ja maar als je het geld volgt dan zie je dat Rik alleen maar geld in de pot aan het stouwen is; hij wilde bijv. niet eens jokers afkopen maar voor 300 euro gaan enzo. Hij probeert juist altijd de opdracht en het geld te redden, zoals afgelopen keer weer toen Chris zo zat te klungelen met die 13 cents elke keer opschrijven. Rik ging tegen de afspraken in meehelpen met sorteren: de enige goede zet op dat moment.
Je kan zo heerlijk alles interpreteren zodra je iemand als mol hebt aangemerkt hé Lo
Hoe is Rik alleen maar geld in de pot aan het stouwen? Hij gooide een balletje in de groep: jongens, zullen we bij de volgende vraag voor geld gaan? En ging niet koste wat kost die optie doordrukken. Nee, Martine was resoluut: die gunde Marlijn en Carolina geen een joker. Dat wist Rik, dus hij kan de vermoorde onschuld spelen terwijl het de rest is die in hun kandidatengedrag andere kandidaten geen voordeeltje gunnen. Marlijn was degene die Chris uit zijn concentratie haalde door hardop te gaan tellen en Rik maakte de chaos compleet. Dat was absoluut geen goede zet, want je kon met vijf man nooit en ten nimmer in 30 minuten alle briefjes sorteren. Laat staan na 10 minuten in het veld met nog 20 minuten voor sorteren.
Dus wat is je ideale molpositie daar? Juist meehelpen aan de tafel, je kan hoge briefjes wegmoffelen in alle chaos, stapeltjes die geteld zijn door de war gooien. Anderen uit hun concentratie halen zodat er uiteindelijk geen voortgang is met het sorteren.
En in het veld natuurlijk hoge briefjes laten zitten en juist 0,13 euro briefjes meepakken zoals Margriet deed. Kortom ze waren allemaal aan het mollen op Chris na. Die gooide zich terecht, net als met Geldrop en de WIDM-pakketdienst op als de aanvoerder v/h stel om toch de opdracht te doen slagen.
Dat naast het feit dat Chris met die flitsopdracht gewoon geld heeft binnen gebracht, maakt dat ik na de uitzending al zei definitief voor Rik nu te kunnen kiezen. Vorig jaar kon ik lange tijd Freek niet wegstrepen in zijn gedrag. Hij was net zo verdacht als Susan voor mij. Dit jaar kon ik vanaf het begin Chris naast Rik niet wegstrepen om zijn gedrag. Maar in beide gevallen gaf aflevering 8 de doorslag. Freek doordat ie in dat dorp juist kon gaan lopen ipv bij de spotters te zitten, Chris omdat ie bij de theeplantage onnodig opwierp als aanvoerder, geld bij de flitsopdracht binnenbracht en als enige molse is afwachten of anderen doorhadden dat op dat bord die letters stonden als ware ie anders zo was doorgelopen.