Na dit weekend eens tijd te hebben gehad om alle afleveringen tot nu toe terug te kijken, houd ik het bij Margriet.
Margriet pakt weliswaar 500 euro bij de camera’s in aflevering 8. Marlijn pakte echter 500 bij de bakjes. Chris pakte 250 bij de bakjes en 250 bij de camera’s. Op basis hiervan zou je eigenlijk Rik als mol moeten aanwijzen, maar ik geloof niet zo in een mol die buiten elke opdracht om 1500 uit de pot haalt door alleen maar jokers/vrijstellingen te hoeven kopen. (een mol die slechts 200 uit de pot haalt voor jokers en daarmee de toon zet voor de rest om ook voor zichzelf te kiezen vind ik nog wel acceptabel).
Als ik kijk naar de testverdenkingen, dan zou je Margriet misschien moeten afschrijven omdat Martine op Margriet eruit lijkt te gaan. Het zou echter ook kunnen dat ze feitelijk voor Chris ging Ik sluit echter niet uit dat iedereen Margriet (mede) verdenkt. En zoals Martine al zie, misschien had ze de goede mol, maar niet de goede antwoorden (Marit zat ook vroeg op Anne-Marie en ging er snel uit).
Chris valt voor mij af omdat te veel afvallers hem verdenken en hij teveel goed doet. (opdracht 4.1, 4.2, 4.3, 5.3, 6.2, 7.2(?), 8.3) Hij maakt op cruciale punten rare fouten, maar doet dit op een manier die ik vanuit een kandidatenperspectief logisch vind. Hij wil graag op sleutelposities komen ( a la Anna Drijver), redeneert te ver door waardoor hij rare keuzes maakt (a la Sander de Heer) en maakt rare fouten die op molacties lijken waardoor die uiteindelijk waarschijnlijk als winnaar uit de bus komt omdat anderen hem verdenken (a la Frederique Huijdts).
Marlijn en Rik komen mijns inziens ook te vaak met goede acties/voorstellen Daarnaast heeft Marlijn vaak de mindere molposities en wil een mol die zo makkelijk voor het zicht van de kijker en uit het zicht van de kandidaten 1500 uitgeeft er bij mij niet in.
Er zijn maar 2 punten waar ik Margriet onmols vind. Op het eiland waar ze 50-75 wil kiezen. Maar dit is verdedigbaar als ze weet dat anderen haar verdenken en niet met haar mee zullen gaan. En bij de fotocamera’s in aflevering 8. Maar zoals Chris zei: Dit kun je zien als afleidingsmanouvre, ze wordt veel verdacht.
Verder geloof ik meer in een mol die door iedereen verdacht wordt in deze fase van het spel (Kees, Susan, Anne-Marie, Jon), dan in een mol die door niemand verdacht wordt zoals Dennis
Maar wat voor mij de doorslag geeft, zijn toch wel de biechten als je alle afleveringen achter elkaar hebt bekeken. Want er is 1 ding wat de mol altijd in zijn of haar biechten doet: De schuld bij anderen neerleggen:
“Zonder er iets voor terug te vragen”(over Viktor bij de bom)
“Hij is er toch op gaan staan” (over Viktor bij New York foto)
“Wie heeft hier nu jokers lopen graaien?” (tegen Carolina en Marlijn bij de rondleiding)
“Zij kiezen voor zichzelf, no way dat we dat extra belonen”(ook over Carolina en Marlijn)
“Alles afgegraven en helemaal niets”(over liegen en waarheid op het strand)
“Je geeft het uit handen, Chris” (bezorgopdracht op het water)
“E1974, Keurig!” (vrachtwagens, aan haar heeft het niet gelegen volgens haar)
“Wat was jullie andere idee?”(tegen Chris en Carolina bij de vrachtwagens)
“Ik denk dat we geld verliezen” (als Chris de verkiezing wint)
En zo zijn er nog een aantal voorbeelden van Margriet die consequent naar anderen wijst, zoals de mol dat eigenlijk altijd doet.