Dit is een van de eerste jaren dat ik het hele seizoen geen mening heb over wie de mol is. Wel kon ik redelijk snel bepaalde kandidaten afstrepen, Pieter, Evelien, Ajouad, Victor en Carolina heb ik geen moment verdacht. Maar ja dan houd je dus de laatste 5 kandidaten over, dus daar schoot ik weinig mee op. En nog steeds zit ik niet in een bepaalde tunnel (wat voor mij echt heel raar is).
Alle drie finalisten hebben dingen gedaan waarvan ik zeg, dat doet een mol niet of juist weer wel. Zowel Marlijn als Margriet hebben geld binnengehaald op momenten waar ze er ook voor hadden kunnen kiezen dat niet te doen: Marlijn bij de tempel en bij de ronde tafel, Margriet bij de foto-opdracht. Tegelijkertijd hebben ze allebei ook weer hele rare dingen gedaan, bijvoorbeeld in de geld-pluk opdracht (alleen maar kleine bedragen verzamelen, getallen hardop noemen etc.).
Rik doet alleen maar rare dingen: brengt individueel niets maar dan ook niets in de pot, deelt jokers uit als snoepjes en lijkt op sommige momenten echt voorkennis te hebben. Je zou dus verwachten dat hij in de groep erg wordt verdacht, maar dat is dan weer helemaal niet zo. Alleen Margriet verdenkt hem echt. Zij is dan al vanaf het begin van het programma enorm verdacht bij haar medespelers, hebben al haar medespelers het dan mis gehad? Margriet is wel een typische mol, terwijl Rik volop kan profiteren van zijn betrouwbare imago en de manier waarop hij in de groep ligt.
Tegelijkertijd zie ik ook zwakteboden bij elke molkandidaat: zowel Marlijn als Margriet brengen onnodig geld in de pot (als anderen falen, kan de mol ook gewoon falen, geld binnenhalen om niet verdacht te worden blijft ik een zwaktebod vinden), zowel Rik als Margriet halen voor jokers geld uit de pot (natuurlijk mag dat, maar ik vind het best een slappe molactie), Rik beïnvloedt het spel enorm door Marlijn elke keer jokers te geven (Patrick gaf Art ook een joker, maar dat was wel van een geheel andere orde dan dit) etc.
En dan hebben we nog dat alsmaar herhaalde 'de mol dit jaar valt vanaf het begin aan'. Slaat dat alleen op de molbrieven of heeft de mol vanaf het begin alles actief gesaboteerd? Dit zou voor mij gezien de follow-the-money nog eerder op Rik kunnen slaan dan op Margriet, terwijl we weer een overvloed aan hints krijgen die uitgelegd kunnen worden naar Margriet. Kortom: ik kom er gewoon absoluut niet uit dit jaar, al durf ik Marlijn wel uit te sluiten als mol (het zou wel een enorme stunt zijn, voor het eerst een mol die helemaal door niemand ooit verdacht is). Ik verwacht dat het Margriet zal zijn gezien de overweldigende hoeveelheid hints naar haar, maar hoop dat Rik de mol is omdat hij dan door vrijwel niemand ooit is verdacht (in het spel dan).