Het joker- & sleutelverhaal
Als de kandidaten het hotel binnen komen, liggen er 5 sleutels bij de receptie klaar. De naast elkaar gelegen sleutelnummers 8 en 9 worden duidelijk in beeld gebracht.
- Viktor grijpt direct sleutel 2 (naar eigen zeggen). Dit is de meest linker sleutel op de balie.
- Evelien legt vervolgens beslag op de op één na linkse sleutel. Sleutelnummer is onbekend.
- Carolina pakt ondertussen sleutel nummer 9 (nummer is zichtbaar bij pauzeren van het beeld). Dit is de meest rechter sleutel op de balie.
- Nummertje 8 lag daarnaast (op één na rechtse sleutel dus) en is voor Margriet.
- Rest de middelste sleutel voor Rik. Dit blijkt nummer 7 te zijn. Dat hoor je hem ook zeggen.
- Tot slot zien we Chris en Ajouad de receptie verlaten en zij hebben het over sleutel nummer 6.
Kamerindeling:
2. Marlijn en Viktor
3. …
6. Ajouad en Chris
7. Rik en Pieter
8. Margriet en Martine
9. Carolina en Evelien
Viktor grijpt gericht naar een bepaalde sleutel. Hij kan als eventuele mol voorkennis hebben, maar aannemelijker is dat het gewoon puur toeval is dat hij in de kamer beland met dat briefje. Ik zou namelijk niet weten waarom de mol zich druk zou maken over het al dan niet kunnen bemachtigen van jokers. Bovendien had Viktor als mol anders wel de kamer gekozen met het andere briefje. Dan had hij met eventuele steun van zijn kamergenoot (die ook een joker zou opscharrelen), penningmeester kunnen worden. En tja, een mol als penningmeester… Nee, voor mij is Viktor door deze move niet de mol en ik vermoed dat het direct grijpen van een sleutel bedoeld is om verwarring te scheppen.
Uiterst merkwaardig is dat Carolina duidelijk sleutel nummer 9 pakt, en dat er ‘ingebroken’ moet worden in kamer nummer 3. Volgens Viktor is dat de kamer van Carolina en Evelien, maar is dat dan wel zo? Dat hij zelf nummer 2 heeft, wil niet zeggen dat de buren nummer 3 hebben. Is Viktor wel de goede kamer binnen gelopen (en niet nummer 9)? Misschien dat hij daarom niets kon vinden en Marlijn wel. Dan is Marlijn wel lekker gehaaid bezig geweest door Viktor niet te melden dat hij in de verkeerde kamer zat, haha. Misschien was kamer 3 niet eens bezet. Deze theorie zou overigens wel betekenen dat Marlijn alsnog een loper of sleutel heeft moeten regelen. Of kamer 3 was ook gewoon open.
Wat wel vreemd blijft is dat kandidaten kennelijk hun kamer niet afsluiten (lekker handig voor de molboekjes en dergelijke) en dat je voor een plasje helemaal je eigen kamer gaat opzoeken, i.p.v. het toilet te gebruiken bij het restaurant…
Misschien dat iemand een hi-res afbeelding kan ritselen van de kamer die Viktor besluipt (kamernummer of –naam staat rechts van de deur)?
Wat overigens helemaal een coole actie zou zijn (gevaarlijk, maar wel spectaculair), is dat de mol de jokers heeft gepakt vóórdat Viktor de jokers ging zoeken en ze weer heeft teruggelegd vóórdat Marlijn ze ging zoeken.
Promo/Vooruitblik
Marlijn geeft in de promo aan dat ze in aflevering 1 al pijnlijk geconfronteerd werd met het feit dat de mol een heel andere tactiek hanteert dat voorheen. Waar zou ze dan op doelen?
Verder wordt in de vooruitblik stil gestaan bij de onverwachte move van Ajouad in aflevering 1. Zelf heeft hij het dan over de bewuste puzzel, maar ik denk dat dat niet te letterlijk moet worden opgevat, maar als beeldspraak en dat een en ander gaat over de ongeschreven wet dat je vrijstellingen normaliter niet vrijwillig publiekelijk maakt, maar lekker voor jezelf houdt. Dat Ajouad dat nu wel doet is misschien ook meteen de grote mindfuck van aflevering 1 waar eerder al over werd gesproken.
Viktor heeft het in de promo ook over al zijn voorbereidend werk dat tevergeefs blijkt te zijn geweest. Ik denk dat dat niet op aflevering 1 van toepassing was, maar nog moet komen.
De beelden van Rik en Viktor die in een bus door een molboekje bladeren, terwijl Pieter nadert, zijn idd niet in de uitzending voorbij gekomen. Die zijn geschrapt òf Pieter keert nog een keer terug...