Eindelijk eens tijd om alles bij te lezen en mijn reactie op de 1e aflevering te geven.
Wat een geweldige aflevering weer! We hebben er lang op moeten wachten maar het word zeker beloond. Sfeervolle opening, gave opdrachten en een leuke kandidatengroep.
Een aantal dingen die me opgevallen zijn:
- Chris die Ajouad meeneemt naar het perron met de vrijstellingen blijft me bezig houden. Ajouad was ook op weg naar een ander gedeelte van het perron toen hij toch nog nét de man met de vrijstellingen zag. Zou Ajouad ze "per ongeluk" gevonden hebben en was het Chris die ze eigenlijk had moeten vinden. Een Mol heeft dan wel niets aan vrijstellingen maar het komt wel lekker kandidaats over, zeker in de 1e opdracht. Het zou natuurlijk ook puur toeval kunnen zijn maar toch blijft het me bezig houden.
- De tactiek van Martine vond ik erg vreemd. In het wilde weg mensen aanspreken/toeroepen "Ben jij dit"? is veel tijdrovender dan de gezichten te bekijken, goed in je opnemen en dan goed rond kijken. Door te vragen aan iedereen spreek je al een hoop mensen aan waarvan je eigenlijk al duidelijk kan zien dat ze het niet zijn. Vond ik opvallend.
- Waarom laat Ajouad in hemelsnaam zijn vrijstellingen zien? Ik snap daar niets van. Zou hij serieus geen idee hebben? Ook dit blijft me bezighouden.
- Margriet vond ik erg verdacht in de controlekamer. Ze staat telkens bij het scherm, met walkie-talkie en trekt aan kabels vanuit de controlekamers. Vond ik erg verdacht, juist omdat niemand in de controlekamer aandacht had voor Margriet. Je ziet haar trekken op de achtergrond en meteen word er gezegd "Er valt weer een camera uit" (of iets in die wijze) vervolgens is Margriet weg... vond ik ook heel verdacht.
Dit blijft me ook bezig houden:
Het joker- & sleutelverhaal
Als de kandidaten het hotel binnen komen, liggen er 5 sleutels bij de receptie klaar. De naast elkaar gelegen sleutelnummers 8 en 9 worden duidelijk in beeld gebracht.
- Viktor grijpt direct sleutel 2 (naar eigen zeggen). Dit is de meest linker sleutel op de balie.
- Evelien legt vervolgens beslag op de op één na linkse sleutel. Sleutelnummer is onbekend.
- Carolina pakt ondertussen sleutel nummer 9 (nummer is zichtbaar bij pauzeren van het beeld). Dit is de meest rechter sleutel op de balie.
- Nummertje 8 lag daarnaast (op één na rechtse sleutel dus) en is voor Margriet.
- Rest de middelste sleutel voor Rik. Dit blijkt nummer 7 te zijn. Dat hoor je hem ook zeggen.
- Tot slot zien we Chris en Ajouad de receptie verlaten en zij hebben het over sleutel nummer 6.
Kamerindeling:
2. Marlijn en Viktor
3. …
6. Ajouad en Chris
7. Rik en Pieter
8. Margriet en Martine
9. Carolina en Evelien
Viktor grijpt gericht naar een bepaalde sleutel. Hij kan als eventuele mol voorkennis hebben, maar aannemelijker is dat het gewoon puur toeval is dat hij in de kamer beland met dat briefje. Ik zou namelijk niet weten waarom de mol zich druk zou maken over het al dan niet kunnen bemachtigen van jokers. Bovendien had Viktor als mol anders wel de kamer gekozen met het andere briefje. Dan had hij met eventuele steun van zijn kamergenoot (die ook een joker zou opscharrelen), penningmeester kunnen worden. En tja, een mol als penningmeester… Nee, voor mij is Viktor door deze move niet de mol en ik vermoed dat het direct grijpen van een sleutel bedoeld is om verwarring te scheppen.
Uiterst merkwaardig is dat Carolina duidelijk sleutel nummer 9 pakt, en dat er ‘ingebroken’ moet worden in kamer nummer 3. Volgens Viktor is dat de kamer van Carolina en Evelien, maar is dat dan wel zo? Dat hij zelf nummer 2 heeft, wil niet zeggen dat de buren nummer 3 hebben. Is Viktor wel de goede kamer binnen gelopen (en niet nummer 9)? Misschien dat hij daarom niets kon vinden en Marlijn wel. Dan is Marlijn wel lekker gehaaid bezig geweest door Viktor niet te melden dat hij in de verkeerde kamer zat, haha. Misschien was kamer 3 niet eens bezet. Deze theorie zou overigens wel betekenen dat Marlijn alsnog een loper of sleutel heeft moeten regelen. Of kamer 3 was ook gewoon open.
Wat wel vreemd blijft is dat kandidaten kennelijk hun kamer niet afsluiten (lekker handig voor de molboekjes en dergelijke) en dat je voor een plasje helemaal je eigen kamer gaat opzoeken, i.p.v. het toilet te gebruiken bij het restaurant…
Volgens mij heeft niemand hier een reactie op gegeven. Maar als ik goed begrijp liggen Carolina en Eveline dus op kamer 9. En niet op kamer 3 waar de jokers lagen? Beter gezegd; kamer 3 is niet eens in gebruik genomen door de kandidaten? Sowieso blijft dit joker verhaal door mijn hoofd spoken. Viktor die meteen een sleutel weggrist en dan vervolgens de jokers niet vind maar Marlijn wel. Dan kan het dus zijn dat Viktor naar de verkeerde kamer is gegaan en dat zou ook verklaren waarom hij geen jokers vond.