Ook vind ik het verhaal van Ajouad en zijn vrijstellingen nog steeds vreemd. Het zou toch een voor wat hoort wat actie kunnen zijn.
Ik heb dit nu al een paar keer zien langskomen, maar ik vind het zeer onwaarschijnlijk om een paar redenen:
- De vrijstellingen zijn onderdeel van een opdracht in tegenstelling tot de briefjes/jokers die tussen de opdrachten door plaatsvinden
- Waarom zouden ze de ene voor-wat-hoort-wat zo duidelijk in beeld brengen, en de ander helemaal niet
- Er zijn (te) veel onzekerheden in het vinden van de vrijstellingen: iemand anders had dat perron kunnen kiezen, Chris had kunnen aandringen op een ander perron, hij had de man, ook al wist hij dat hij een bril op zou hebben, niet kunnen herkennen. Om nog maar te zwijgen over het enorme voordeel dat twee vrijstellingen oplevert t.o.v. 2 jokers. Zou het een slechte zaak vinden als een kandidaat in de eerste aflevering zo direct zo zwaar bevoordeeld werd.
Ook denk ik dat er wat te veel belang wordt gehecht aan de uitspraken mbt tot de mol die meteen alles op scherp ze en tactieken die overboord kunnen. Als je tactiek was om veel geld te verdienen, en je niet met mollen bezig te houden dan kan die al overboord op het moment dat je een joker aanneemt. (blijkbaar) Ik zie het meer als een soort promotiepraatje... Bovendien is dit ook best anders dan (naar mijn weten) in vorige seizoenen plaatsvond. Daarbij konden kandidaten ook jokers/vrijstellingen verdienen wat ten koste ging van geld in de pot maar kregen ze die jokers pas ná de actie en niet eerst een joker en dan iets moeten doen.