Ik heb zelf de tweets in Excel geplakt om te kijken hoe het nou zat met alle uitzonderingsregels en mogelijkheden van deze geniale vondsten... en ik hoop dat ik morgen niet door mijn wekker heen slaap, maar het was de moeite waard. Ik heb de hele Excel sheet geautomatiseerd om mij te dwingen eenduidige regels te gebruiken. Alle hulde aan met name Missmolly en Starlight, de vinders van de hints.
De Excel kan je hier onder downloaden daarin kan je de nieuwe tweets toevoegen en alternatieve oplossingen invullen (zolang het niet meer letters gebruikt, als ik vanuit ga)(moet ingevoerd worden met hoofdletters). Ongebruikte letters worden netjes weergegeven en als je letters gebruikt die er nog niet zijn, wordt het vakje rood.
Daarnaast heb je ook alle vrijheid om zelf met de file te prutsen om regels aan te passen, maar daarvoor moet je wel iets van Excel begrijpen. Verder: Kopiëren & plakken is meestal geen probleem in Excel, maar knippen & plakken kan er voor zorgen dat de formules over de kop gaan.
Algemeen
- Ik begin net als Missmolly met de "Ben je er klaar voor?" tweet.
- De tweet van 29 januari heb ik er uit gelaten, maar geeft het zelfde resultaat als de eerste tweet van 30 januari.
- Ik heb de tweets van 12 februari omgedraaid. (Zoals volgens mij iedereen doet.)
- Ik zie de 3 hints voor het gemak als losse hints zonder verband.
"Onschuldig"
- Deze hint is vrij straight forward. Elke 2e tweet, steeds een stapje verder.
"Witte Bladen"
- Ik ga hier voor de variant uit mijn vorige post, op basis van de +=EN dat door Evelien gepost was.
"Margriet van der Linden"
- De basis van deze hint is bekend.
- Ik pak eerst het eerste teken van de tweet om het aantal stapjes te bepalen. Daarbij word een speciaal teken als 0 stapjes gerekend (relevant voor de +).
- Vervolgens negeer/verwijder ik alle spaties, speciale tekens en "widm". (Ik weet in Excel geen standaard formule voor het verwijderen van speciale tekens, dus op dit moment gaat het om .,:!?+#€. Mochten ze nog andere speciale tekens gaan gebruiken dan moet de sheet daarop worden aangepast.)
- Als je bij een getal uitkomt wordt de eerste letter van het uitgeschreven getal gepakt.
- Vier letters blijven ontbreken dan nog: M I D N. Gelijk aan wat Missmolly in haar laatst plaatje nog open heeft staan.
Dus, het is niks nieuws onder de zon, maar was voor mijzelf een leuke bezigheid en een manier om grip te krijgen op alles wat er gepost werd over mogelijke uitzonderingen. Zoals gezegd doe er mee wat je niet laten kan (Maar wel met het advies om in eerste instantie alleen de cellen te bewerken met de tekst van de tweets en de vakjes met oplossing. De rest gaat als het goed is vanzelf.)
EDIT: Ik ben de haakjes vergeten te verwijderen als speciale teken, maar dat heeft op dit moment geen invloed op het resultaat.
EDIT2: Ander known issue die ik me nog bedacht is dat de getal regel alleen nog maar in de tweets vanaf rechts wordt meegenomen. Deze zal ik vanavond ook nog doorvoeren in de tweets van links.
EDIT3: Bovenstaande punten zijn aangepast. Ik zag overigens dat ik niet alleen 'widm' weghaal, maar alles vanaf en achter die hashtag wegknip. Heeft op dit moment geen gevolgen, maar dat zou met de laatste 4 tweets nog kunnen veranderen. Het lijkt me leuk om nog checkboxes toe te voegen waardoor je bepaalde regels in en uit kan schakelen, maar ik heb veel te kort geslapen afgelopen nacht en ben enigszins moe.