@lo, dank, maar de theorie kwam na 3 en vlak voor 4 (Maw, ik heb Viktor en Carolina voorspeld)
oke, de onlogische rij. In de de rij met sommetjes van de theorie zie je dat ik steeds twee zo groot mogelijke getallen neem. DAT is de sleutel.
de leader heeft als volgorde:
Rik
Evelien
Pieter
Carolina
Viktor
Martine
Ajouad
Margriet
Chris
Marlijn
Om pieter kloppend te krijgen doe ik
7+3=10 pak ik de drie. Pieter
7+2=9 pak ik de twee, so far so good, lijkt me nog aardig netjes, Evelien.
7+1=8 Hier moet ik de 7 pakken, hoewel 1 nog niet geweest is. Ajouad.
5+2=7 Hier moet ik de 5 pakken, omdat 2 al geweest is. Viktor
Ik heb dus tot nog toe geen consistente reden. terwijl de afvallerstheorie er 1 heeft (neem het laagst beschikbare getal) heeft deze er nog een (namelijk: of pak het op een na laagste getal ookal is het laagste getal nog niet geweest, gewoon om hem kloppend te maken). Zal ik even door gaan?
4+2=6 Hier moet ik de vier pakken omdat 2 al geweest is.
Laten we even aannemen dat de volgende twee ook zouden kloppen.
10-5 = 5 ho...ho...wacht...ineens een compleet andere som. aftrekken. tsja, ik moest hem kloppend maken. Marlijn
3+1=4 en weer normaal, pakken we de 1. Rik
Houden we over 9, 8, 6
zie je dat ik hier wel afwijk van een 1 enkele regel? Er zit niet eens regelmaat in de sommetjes. zowel in het optellen en aftrekken niet, als in verschillen tussen de getallen.
die regelmaat zitten er in mijn theorie wel degelijk in.
- de sommen zijn opgebouwd door optellen van twee zo groot mogelijke getallen (in balans)
- De regel "Neem het kleinste beschikbare getal" wordt niet gebroken, ook niet als ik met 2+2=4 twee getallen (2 en 4) heb die al geweest zijn.
- ik hoef geen rare uitstapjes te maken met een plus of min om hem weer kloppend te maken. (al lijkt die van 2+2=4 wel zo te zijn)
- er zit een regelmaat in de optelcijfers (eerst bij het ene getal eentje er af, dan bij het andere getal eentje er af, dan weer bij het ene getal, enz)
5+5=10 pak de 5
5+4=9 pak de 4
4+4=8 pak de 8
4+3=7 pak de 3
3+3=6 pak de 6
3+2=5 pak de 2
2+2=4 alle getallen al geweest, er zijn geen getallen die beschikbaar zijn.
2+1=3 pak de 1
zie je hoe mooi dit schema is? ben het met je eens, bij 4 lijk je een licht smetje te hebben.