Na de opdracht nog eens goed te hebben laten bezinken, en mede dankzij het speurwerk van enkele mollega's op dit forum (waarvoor zeer veel dank en respect), ben ik van mening dat er alleen al uit deze opdracht heel veel informatie te halen is over wie al dan niet de Mol zou kunnen zijn.
De opdracht is om 87 schilderijen in de juiste volgorde te hangen. Als er 25 t/m 49 goed hangen levert dat €500 op, bij 50 t/m 86 goed €1000 en bij 87 goed €2000.
Als ik mezelf verplaats in de Mol, zou ik als primair doel stellen om als groep op minder dan 50 goede schilderijen uit te komen en daarbij minimaal 5 keer te gaan kijken. Die combinatie betekent immers de grootste kans om op €0 (of minder!) voor de pot uit te komen.
De ideale handelswijze van de Mol zou dan als volgt zijn:
- Zelf minimaal 1x gaan kijken (en dan idealiter net iets te lang blijven hangen zodat het ongemerkt een keer extra telt).
- Subtiel aanmoedigen dat anderen (liefst samen) gaan kijken
- In je eigen sectie maximaal 3 of 4 schilderijen goed hangen; niet te weinig, anders valt het te veel op
- Je subtiel bemoeien met andere secties zodat anderen fouten maken
Met andere woorden:
- Mensen die 5 of meer schilderijen goed hangen handelen zeer onmols (Marlijn, Viktor)
- Mensen die 0 keer gaan kijken handelen zeer onmols (Rik, Ajouad)
Conclusie:
Onmols in mijn ogen: Marlijn, Viktor, Rik, Ajouad
N.B. Gezien het feit dat er 53 schilderijen goed waren, heeft de Mol hier gefaald.
Vervolgens krijgen we de strijd om de penningmeester. Gezien de tegenprestatie is het de Mol er zeer aan gelegen dat Martine of Margriet penningmeester wordt. In dat licht zijn mensen die actief iemand anders naar voren schuiven onmols, evenals mensen die zich passief opstellen bij de keuze.
Conclusie:
Onmols in mijn ogen: Ajouad, Marlijn, Carolina
Twijfelgeval: Rik (door groepsdruk)
Als ik bovenstaande conclusies met elkaar combineer, zijn wat mij betreft Marlijn, Viktor, Rik, Ajouad en Carolina minder waarschijnlijk als Mol en moeten we het volgens mij zoeken tussen Chris, Margriet en Martine.
Andere inzichten zijn uiteraard welkom!