Er zijn drie kandidaten die niet naar de eerste zaal zijn teruggekeerd: Rik, Martine en Ajouad. Als Mol zou ik wel eens naar de andere kamer willen gaan, gewoon om 100 euro uit de pot te halen. Als we er van uit gaan dat het doel van de Mol in de eerste plaats is om geld uit de pot te halen, zijn deze drie dus onmols.
Anderzijds hebben zij een stuk muur waar ze maar één keer naar hebben gekeken en dus heel veel op zouden kunnen fouthangen. Dat zouden ze dan kunnen wijten aan het feit dat ze juist maar één keer zijn geweest en dat iedereen een stukje muur had waarover ze "de baas" waren.
Het aanduiden van de penningmeester hield me gisteravond echt héél lang bezig. Hoe Ajouad er mee omgaat lijkt wel alsof hij een slecht spelletje 'Weerwolven' aan het spelen is; eerst iemand voorstellen, maar dan meteen meegaan met de rest van de groep als iemand anders meer stemmen krijgt.
We weten uit aflevering 1 dat Margriet en Martine hebben afgesproken dat ze gaan proberen om de groep Margriet te laten kiezen; en als dat niet lukt, dan kan Margriet nog steeds Martine opperen. Vanuit dat oogpunt, vind ik Martine niet zo gek reageren. Misschien wil ze zelf penningmeester worden, misschien wil ze dat het niet té hard opvalt.
Wat er in volgorde gebeurt na de opdracht in de Gallery is dit:
- Ajouad kijkt meteen naar Marlijn, zodra Art zegt dat er geld verdiend is; nog voor iemand het over de penningmeester heeft gehad. Hij strekt zijn hand voor zich uit en duwt haar naar voor, zo van "ga maar, dit is voor jou"
- Victor kijkt tegelijkertijd lachend naar Margriet.
- Art vraagt of er een penningmeester is.
- Rik schudt nee. Ajouad duwt Marlijn naar voren, Marlijn werkt niet meteen mee. Victor wijst naar Margriet. Ajouad ziet dit niet, het gebeurt achter hem.
- Art noemt Marlijn en Margriet als kandidaten. Ajouad zegt "Margriet, dan" en herhaalt haar naam een paar keer, alsof hij het zo snel mogelijk geregeld wil hebben.
- Margriet stapt naar voor alsof het al beslist is.
- Evelien wil even overleggen en stelt Rik voor. Marlijn vindt "Rik ook wel een goeie". Vertrouwt ze hem omdat ze samen op de kamer liggen?
- Chris en Martine wijzen zonder woorden naar Margriet.
- Carolina zegt niets en laat het allemaal gebeuren.
- Rik stemt in, "ik wil het wel doen, ik vind het prima": hij geeft de indruk het niet per se te willen.
- Margriet geeft een verwarde indruk, "als Rik penningmeester is nu..."
- Rik lijkt de bovenhand te hebben, maar Art wijst erop dat er nog mensen naar Margriet wijzen (die nu allemaal enkel wijzen en niets zeggen)
- Margriet stapt assertief naar voren en neemt het geld.
- Martine, Victor, Carolina (en Chris?) applaudisseren. Marlijn klapt gelaten mee. Rik heeft zijn handen teleurgesteld in de lucht.
We kunnen er van uitgaan dat de Mol twee opties open houdt: ofwel zelf penningmeester worden, ofwel dat Margriet of Martine penningmeester worden om een hulpmol te krijgen.
- Dat zou willen zeggen dat Chris, Victor, Margriet en Martine meteen verdacht zijn: zij stemmen allemaal expliciet op Margriet.
- Ajouad stemt eerst op Marlijn, maar gaat dan meteen mee op Margriet. Zijn keuze verschuift dus van onmols naar mols.
- Als we er van uitgaan dat de Mol ook penningmeester wil worden, is Rik ook verdacht (hoewel ik als Mol zou zeggen dat ik Margriet ook gewoon een goeie keuze vind.) Margriet wordt volgens deze logica dubbel verdacht omdat zij penningmeester wil worden; zij zou hierna (zoals tijdens de test) in beeld kunnen mollen onder het voorwendsel dat de mol haar dat verplicht; terwijl zij even goed zelf de mol zou kunnen zijn.
- Carolina stemt helemaal niet.
- Evelien en Marlijn willen niet dat Margriet penningmeester wordt, maar stemmen ook niet op zichzelf. Dat is onmols. Evelien blijkt effectief kandidaat te zijn; volgens die logica is Marlijn dus ook een kandidaat.