De mol kan alles goed hebben gedaan met ophangen en toch wordt er maar 100 euro verdient door het kostbare kijken. Zodoende denk ik dat de focus niet zozeer bij de schilderijen moet liggen maar bij het kijken.
Vragen:
- Waarom gaat Marlijn nog een 2e keer kijken? Haar tegenprestatie is vervuld en haar wand is af. Zegt ze.
- Als Rik de mol is waarom houdt hij dan Margriet tegen als ze samen met Viktor wil kijken?
- Waarom wil Viktor samen kijken?
- Waarom is Margriet zo happig met kijken? Of ze het nu zelf is of met het sturen van anderen.
- Waarom moet per se Chris 2 keer samen met een ander kijken?
- Waarom stuurt Martine Evelien achter Marlijn aan?
- Hint Evelien (via de makers) in haar biecht dat Margriet 2 keer is gaan kijken?
Ik heb de aflevering net herbekeken en had precies dezelfde vragen (en nog een paar extra
)
Marlijn zegt zelfs letterlijk: "Ik heb mijn muur af, ik ga terug" Dat kan natuurlijk zijn omdat ze echt heel fanatiek is en alleen maar denkt "we moeten er zoveel mogelijk goed hebben" maar als je gaat rekenen is de kans dat het geld kost in plaats van oplevert mijns inziens groter.
Dat Martine Evelien terug stuurt vind ik pas echt raar inderdaad. Als kandidaat wil je toch liever zelf overzicht houden? Al krijg je het niet voor elkaar meer schilderijen goed te hangen wil je toch op zijn minst kijken wie het verkeerd doet?
Rik doet wel onmols bij het tegenhouden van Margriet maar zegt aan het eind van de opdracht "Laten we nog één keer terug gaan on het deel te controleren wat we niet zeker weten. - En daar ging nog €200 - Dit zou ik persoonlijk een erg goede molactie vinden. Je ziet dat er best veel goed hangen en wil voorkomen dat er veel geld wordt verdiend. Op deze manier blijf je zelf buiten schot, (je hoeft niet zelf) het lijkt een groepsbeslissing en de kans dat er twee gaan is erg groot omdat dat daarvoor ook al steeds gebeurde en er vaak iemand is die de ander wil controleren.
Als je heel nuchter naar de bedragen en aantallen schilderijen kijkt, dan zou je eigenlijk helemaal niet moeten gaan kijken, en zeker niet op het laatst (terwijl je weet dat er al vaak is gelopen) nog één keertje. Ik geloof namelijk niet dat er ook maar 1 kandidaat zo naïef is om te geloven dat 100% goed mogelijk is.
@Conejo: dat ben ik zeker niet met je eens. Marlijn gaat nadat haar wand af is nog een keer kijken, er is overlap in de stukken die ze voor hun rekening nemen. Als je verkeerde schilderijen pakt merkt iemand anders dat je zijn schilderijen pakt. Dit zou allemaal "onnodige" verdenkingen opleveren aangezien je veel meer geld uit de pot kunt houden door zelf te gaan kijken en mensen te sturen dan door dingen verkeerd te hangen. Wat dat betref vind ik de acties van Rik, Martine en Margriet veel verdachter.