Auteur Topic: Aflevering 6 - opdracht 2 - lijnen en getallen  (gelezen 48338 keer)

Offline MoleLove

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6 - opdracht 2 - lijnen en getallen
« Reactie #40 Gepost op: 5-02-2015, 23:22:20 »
Zeer snel en knap gepuzzeld, complimenten! Misschien moeten we het koppelen aan de bijnamen?

Wie is onschuldig? Een muis is vrij onschuldig! Rik dus!

Edit: alhoewel muizen kunnen ook bloed-irritant over zolders rennen ::joehoe::

Chris is speelt onschuldig Hij zei tegen carolina Wij hebben een schoon geweten

Offline Barbara76

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 5-02-2015, 23:40:46 »
Kun je wat nader aangeven waar dan? Ik zie het niet.

ok, dit kunnen anderen vast beter, maar het komt uit een goed hart ;-)

Offline Badmotor

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 6-02-2015, 00:13:02 »
ok, dit kunnen anderen vast beter, maar het komt uit een goed hart ;-)
Ik zie wat je bedoelt.
Ik vind het toch een beetje Rik met z'n pet.
En ook wel leuk dat hij hem precies bij deze opdracht op zijn hoofd heeft.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2015, 00:18:25 door Badmotor »

Offline de_ils

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 6-02-2015, 02:00:45 »
Hoi,
Ik had eerst van iedere koker opgeschreven wat er bij gezegd werd en door wie. Heb nu alleen de kokers waar het mis ging laten staan voor de leesbaarheid. Groet

verkeerde kokers = kan voorkennis               aantal verkeerd ingeleverde kokers:3
3,4,7,8,9,12,14,15,19,21 =geld           

koker  3: Marlijn, niet genoemd, wel doen, rick zegt ja    '

koker  19: chris roept, martine niet genoemd volgens mij,chris: nee he!

Chris en Caroline hebben geld zeggen ze, nummer wordt niet genoemd, ook niet overlegt

koker 26: Chris "niemand heeft 26 gehoord toch" Marlijn geeft aan van wel

koker 21: Margriet vraagt, Marlijn zegt wel genoemd toch? chris zegt denkt van niet, rik   
          zegt dat chris denkt van niet.

koker 17: Margriet vraagt, Chris en Caroline overleggen. Chris roept is genoemd (geen joker voor hem)

koker 14: Rik vraagt, Martine gilt er doorheen dat ze een koker gevonden heeft. Rik herhaalt vraag.

koker 29: Marlijn: 29 is niet genoemd he, ze krijgt geen reactie, geeft antwoord op de vraag van Margriet. Marlijn pakt de koker en roept: ik heb er een!

Tegen het eind van de opdracht zegt Margriet "29, is er al uit, Marlijn: "Ja, daar heb ik geld mee verdient, DIT IS GELD DAT VAN DE POT AF GAAT (37,25 min)

koker 46: Margriet vraag gehoord. Marlijn zegt gehoord

koker 34: Margriet vraagt: niet genoemd? Marlijn :nee volgens mij ook niet. Martine graaft
         kistje op  Marlijn : jaa..i knew it!, heel goed gedaan". ::trots:: (vanaf minuut
         37)

32: Chris en Caroline lopen lang en Chris zegt 32, hij zegt in de biecht dat hij dit een
    minuut voor het einde (hoe weet je dat?)samen met Caroline zag en dat ze besloten hebben
    het niet te pakken.

Marlijn benoemd tijdens de opdracht dat ze er stiekem nog best veel weet, 

ingeleverde kokers per persoon, zie eerder overzicht eerder op het forum.

conclusie: als je puur op de beelden die wij te zien krijgen af zou gaan, lijkt Marlijn betrokken bij de 3 kokers met rood - geld.

« Laatst bewerkt op: 6-02-2015, 02:12:20 door de_ils »

Offline Leek

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 6-02-2015, 02:30:19 »
Waren de briefjes van €250 op, omdat in 1 koker 2x€100 en 1x€50 zat  ???

Offline Joeyversteeg12

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Onschuldig, maar niets is wat het lijkt..
« Reactie #45 Gepost op: 6-02-2015, 03:20:00 »
Ik heb ook even een schema gemaakt:

Legenda

Niet genoemde kokers (leveren geld op): 3,4,7,8,9,12,14,15,19,21
Gepakte kokers: 8 x €250 en 3 x -€250
Gepakte kokers in beeld: 10 (koker 4/7/8 is waarschijnlijk buiten beeld opgegraven)

Molse uitspraak : + (onjuiste uitspraak, vraag naar onjuiste koker)
Onmolse uitspraak : - (juiste uitspraak, vraag naar juiste koker)

Vooraf:

Chris: 2 genoemd, 5 genoemd, 3/4/7/8/9 niet genoemd (waar, -------)
Marlijn: 6 genoemd, 1 genoemd (waar, --)
Rik: 1 genoemd (waar, -)
Martine: 1 genoemd (waar, -)

Tijdens de opdracht

Koker 11 (opgegraven door Margriet??) - €250 ??
Margriet: vraagt 11 (+)
Marlijn: 11 is niet genoemd (onwaar, +)

Koker 6
Rik: vraagt 6 (+)
Martine: 6 is genoemd (waar, -)
Marlijn: 6 is genoemd (waar, -)

Koker 2
Chris: vraagt 2 (+)
Rik: 2 is genoemd (waar, -)

Koker 3 (wordt opgegraven door Marlijn en Rik) + €250
Marlijn: vraagt 3 (-)
Chris: 3 is niet genoemd (waar, -)

Koker 19 (wordt opgegraven door Chris en Carolina) + €250
Chris: vraagt 19 (-)
Martine: 19 is niet genoemd (waar, -)

Koker 26 (wordt opgegraven door Chris en Carolina??) - €250 ??
Chris: 26 is niet genoemd (onwaar, +)
Marlijn: 26  is genoemd (waar, -)

Ik denk niet dat koker 26 is opgegraven, want Chris lijkt abrupt te stoppen als Marlijn roept dat 26 al genoemd is

Koker 21 (opgegraven door Chris) + €250
Margriet: vraagt 21 (-)
Marlijn: 21 is genoemd (onwaar, +)
Martine: 21 is niet genoemd (waar, -) "laten we het gokken"
Chris: 21 is niet genoemd (waar, -)

Koker 7 (opgegraven door Chris en Carolina) + €250
Chris: 7 is niet genoemd (waar, -) "7 was goed"

Koker 17
Margriet: vraagt 17 (+)
Chris: 17 is genoemd (waar, -)

Koker 14 (opgegraven door Rik??) + €250 ??
Rik: vraagt 14 (waar, -)
geen reactie
Rik: vraagt 14
Rik graaft iets op "kokertje!"

Koker onbekend (4/8/9 ??) (opgegraven door Martine en Margriet) + €250 ??

Koker 29 (opgegraven door Marlijn??) - €250 ??
Marlijn: vraagt, 29 niet genoemd (onwaar, +)
Marlijn graaft iets op "ja!"

Koker 46
Margriet: vraagt 46 (+)
Marlijn: 46 is genoemd (waar, -)

Koker 50
Chris: vraagt 50 (+)
Marlijn: 50 is genoemd (waar, -)

Koker 40
Margriet: vraagt 40 (+)
Martine: 40 is genoemd (waar, -)

Koker 44
Rik: vraagt 44 (+)
Marlijn: 44 is genoemd (waar, -)
Martine: 44 is genoemd?? (waar, -) "Ja jongens"

Koker onbekend (4/8/9 ??) (opgegraven door Martine) + €250 ??
Martine graaft koker op "Ik heb er weer één!"

Koker 34 (opgegraven door Martine, Marlijn en Margriet) - €250
Margriet: vraagt 34 (+)
Marlijn: 34 is niet genoemd (onwaar, +)
Margriet graaft op en vindt geld "I knew it!"

Koker 32
Chris laat joker lopen (-)

Conclusie
Margriet: +4 (vraagt vrijwel alleen naar genoemde kokers, lijkt niemand te helpen) - €250?
Rik: -2 (zegt niet veel, maar liegt niet perse. Lijkt wel aardig wat geld op te graven) + €500?
Marlijn: -4 (weet veel genoemde kokers, maar maakt ook een aantal fouten, 50%/50%) - €250?
Martine: -6 (nooit 'gelogen'; heeft alle genoemde kokers en niet genoemde kokers die ze zegt juist) + €250?
Chris: -11 (vraagt naar veel genoemde kokers, zegt veel genoemde kokers, graaft veel geld op) + €750

Chris en Martine komen deze opdracht duidelijk als kandidaat naar voren. Ze 'liegen' weinig over de kokers en pakken veel geld. Rik lijkt te weinig invloed uit te oefenen voor een mol en pakt ook te veel geld. Marlijn doet raar deze opdracht: aan de ene kant zorgt ze er vaak voor dat de kandidaten geen foute kokers pakken (door het aangeven dat Art het getal genoemd heeft), maar aan de andere heeft ze het ook wel eens fout of pakt ze zelf een foute koker.

Margriet is voor mij hier de duidelijke mol: Alleen maar gevraagd naar foute nummers, niemand geholpen met het zeggen van genoemde kokers door Art, en maarliefst twee genoemde, foute kokers opgegraven.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2015, 04:48:19 door Joeyversteeg12 »

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 6-02-2015, 03:36:18 »
Mooie analyse Joey :) Al hecht ik weinig waarde aan veel of weinig geld opgraven, want de mol dit jaar is er eentje van molpost versturen. De jokers van Margriet/Martine gingen voor 200 molgeld weg, de jokers van Rik voor 750, dus dat zijn wel bedragen die 'gecompenseerd' kunnen worden door ala een de-mol-is-de-held flink fanatiek de kandidaat uit te hangen en veel kokers te laten liggen die Art noemde en de ontbrekende niet-genoemde kokers juist mee te pakken.

Gelijk aan de damopdracht vorig jaar. Of de gletsjer in IJsland, de kokers in Zuid-Afrika e.d. Ga eerst wel even er een paar uurtjes over slapen, maar dan wil ik die opdrachten weleens specifiek langs deze opdracht leggen. Om te zien wat Anne-Marie, Kees en Susan zoal deden die opdracht (als ze al molden: hoe dan?)  ::slaap:: Vergelijkend molonderzoek zo je wilt  ::vergroot:: (omdat ik blijf neigen wel wat te zien in die parodie/imitatie theorie = apart topic)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Eline91

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #47 Gepost op: 6-02-2015, 03:38:20 »
Mooi overzicht Joeyversteeg12!

Wat ik alleen niet begrijp: waarom is het vragen naar een onjuiste koker mols en het vragen naar een juiste koker onmols? Mij lijkt het toch niet zo veel zeggen dat iemand aan de groep vraagt of het nummer dat hij/zij gevonden heeft genoemd is? Dat doet dan toch iedereen die een nummer vind? Opgraven zonder te vragen, of een gevonden nummer negeren lijkt mij dan meer zeggen, maar dat hebben we helaas niet gezien geloof ik.

Offline Joeyversteeg12

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 6-02-2015, 03:49:17 »
Mooi overzicht Joeyversteeg12!

Wat ik alleen niet begrijp: waarom is het vragen naar een onjuiste koker mols en het vragen naar een juiste koker onmols? Mij lijkt het toch niet zo veel zeggen dat iemand aan de groep vraagt of het nummer dat hij/zij gevonden heeft genoemd is? Dat doet dan toch iedereen die een nummer vind? Opgraven zonder te vragen, of een gevonden nummer negeren lijkt mij dan meer zeggen, maar dat hebben we helaas niet gezien geloof ik.

In principe doet elke kandidaat dat, ja. Maar in het geval van de mol vraag/vindt je liever geen nummers die geld opleveren. Je kunt het eigenlijk al zien aan de gepakte kokers: vrijwel alle kokers met geld zijn gevraagd, bevestigt door een andere kandidaat, en vervolgens opgegraven. Als mol kan je die goede nummers ook gewoon laten liggen en hopen dat er niemand anders meer langsloopt. Het vragen naar een 'goede' koker is dus kandidaats.

Op dezelfde manier is het vragen naar een foute koker mols, omdat er dan altijd een kandidaat kan zijn die zich vergist en roept: "Volgensmij hebben we die niet gehoord". Daarna kan je als mol zonder al te veel problemen het mingeld opgraven en de schuld geven aan degene die het antwoord op de vraag gaf.

Ik vind het ook belangrijk om mee te nemen in het schema, omdat sommige kandidaten amper vragen van andere kandidaten hebben beantwoord (Margriet heeft bijvoorbeeld alleen maar vragen gesteld). Het is naar mijn mening niet perse zo dat de mol ook een antwoord op een vraag moet geven/liegen, gezien het feit dat de mol ook enkel foute kokers kan vragen in de hoop dat er een kandidaat in val trapt.

Offline Yaco

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 6-02-2015, 04:03:59 »
Mooi overzicht inderdaad Joeyversteeg. Bevestigt wat ik meteen al dacht: Chris is hier heel erg eerlijk bezig. Hij noemt heel snel alle kokers onder de 10 die niet genoemd zijn én laat de 'joker-kokers' liggen. Dat vind ik teveel goed doen in 1 opdracht om weg te wuiven onder het mom van 'goodwill' of 'wordt op een ander moment toch weer verspeeld'. (zeker gezien het feit dat hij juist verdacht wordt gemaakt door de rest :p )

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 6-02-2015, 04:54:54 »
Bijzonder grappig dat mensen zelfs na deze opdracht (en aflevering) Chris nog verdenken.

Het moge duidelijk zijn: Margriet was hier flink aan het mollen!

Offline Joeyversteeg12

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 6-02-2015, 04:58:03 »
Bijzonder grappig dat mensen zelfs na deze opdracht (en aflevering) Chris nog verdenken.

Inderdaad. Ik probeer al sinds de aflevering met de vakantiekiekjes en het eiland(waar Chris voor 50-75 koos) men te overtuigen dat Chris onmogelijk de mol kan zijn, maar het gaat er gewoon niet in bij sommige mensen.  ::rofl::

Offline Eveline82

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 6-02-2015, 07:26:25 »
Hier ook nog niet ;-)

Toevallig dat Chris €750 heeft opgegraven als bovenstaand schema klopt. Rik kon jokers verdienen Door €750 uit de pot te halen.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 6-02-2015, 12:42:28 »

Dat ligt volgens mij aan de manier waarop iedereen in beeld wordt gebracht. Chris wordt al vanaf aflevering 1 (waar hij loog over het hebben van vrijstellingen op het station) nadrukkelijk in beeld gebracht als verdachte.
Dat gebeurde vorig jaar ook met Tygo vond ik.

Offline Qper

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 6-02-2015, 19:21:38 »
Margriet komt hier voor mij toch heel sterk als mol naar voren (met een zijtunnel naar Martine)

Meeste zal al genoemd zijn, maar mijn conclusies:

- De foute nummers zijn: 3,4,7,8,9,12,14,15,19,21.
- Er zijn 11 kokers ingeleverd.  8 goede, 3 foute
- De foute kokers kokers zijn 29, 11 en 34.
- Marlijn levert 29 (fout) en 1 goede koker in
- Carolina levert namens haar en Chris 5 goede kokers in
- Rik levert 1 goede koker in
- Martine levert 2 kokers in, Margriet 1. Van deze 3 kokers zijn er 2 fout. Hoewel Martine er 2 van deze 3 inlevert, heb ik sterk de indruk dat Margriet 2 van de 3 heeft opgegraven. (11 en 34)

Chris, Carolina en Rik vind ik onmols in deze opdracht. Van Marlijn is het verdacht dat ze van een aantal foute nummers stelt dat ze niet genoemd zijn. Daar staat tegenover dat ze bij heel veel nummers wel de juiste feedback geeft. En gezien ik haar door de rest van het seizoen niet zo erg verdenk, denk ik toch dat je de mol - op basis van deze opdracht- tussen Margriet en Martine moet zoeken

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #55 Gepost op: 6-02-2015, 19:27:21 »
- De foute kokers kokers zijn 29, 11 en 34.

Ik kom net langs het stukje dat ze 11 opgraven dus vandaar dat ik alleen hier even op inga, maar volgens mij vinden Margriet en Martine bij 11 niks. Als ze de steen opgraven zegt Martine "ik zie geen geld".

Offline Banaanhangwagen

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 6-02-2015, 19:39:54 »
Geweldig overzicht van de feiten hierboven. Mij was ook al opgevallen dat Margriet niemand hielp en foute nummers riep. Mede na de verborgen aanwijzing met het testscherm van haar zit ik nu op haar.

Chris kunnen we praktisch wegstrepen na deze opdracht. Hij heeft superveel geld in de pot gebracht terwijl de groep het tegenovergestelde denkt. Een mol zou op zo'n manier geen goodwill kweken denk ik.

Offline Qper

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 6-02-2015, 19:43:10 »
Ik kom net langs het stukje dat ze 11 opgraven dus vandaar dat ik alleen hier even op inga, maar volgens mij vinden Margriet en Martine bij 11 niks. Als ze de steen opgraven zegt Martine "ik zie geen geld".

Je hebt gelijk.  Toch worden m'n conclusies niet heel anders er door. Rik pakt volgens mij 14 (goed). De andere koker die Marlijn inlevert naast 29 is waarschijnlijk 3, die ze samen met Rik opgraaft.

Margriet levert volgens mij sowieso 1 foute koker in.  Marlijn weet ik zeker.

De 3e foute koker kan niet bij Rik of Marlijn liggen. (als ze idd 3 en 14 pakkern) Margriet levert er 1 in.  De 3e foute koker zit dan bij de 2 van Martine of de 5 van Carolina/Chris.

Mocht Martine trouwens 2 foute kokers inleveren, zou dat niet haar eerste dubbele fout op het strand zijn. Ideaal terrein voor een mol :)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #58 Gepost op: 6-02-2015, 20:01:14 »
Je hebt gelijk.  Toch worden m'n conclusies niet heel anders er door.

Nee inderdaad. En ik deel je conclusie dat Margriet het molligst is. Ze is werkelijk op geen enkele positieve actie te betrappen. ::trots::

Offline Joeyversteeg12

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 6-02-2015, 21:15:18 »
Mocht Martine trouwens 2 foute kokers inleveren, zou dat niet haar eerste dubbele fout op het strand zijn. Ideaal terrein voor een mol :)

Daar staat wel tegenover dat ze twee onbekende kokers pakt die naar alle waarschijnlijkheid geld opleverden (4/7/8). Bovendien helpt ze de anderen goed door de 'waarheid' te spreken over de wel- en nietgenoemde getallen door Art. Vind dat dan weer erg onmols.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2015, 22:05:06 door Joeyversteeg12 »