Auteur Topic: Aflevering 7 - opdracht 2 - verkiezingen  (gelezen 44839 keer)

Offline Hans97

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Let's go amigo! 🎶🎶
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - verkiezingen
« Reactie #80 Gepost op: 15-02-2015, 17:21:23 »
Helemaal mee eens. Chris is Chris en zou deze opdracht op precies dezelfde manier doen als hij kandidaat of mol zou zijn. De mol was hier kansloos (tenzij Chris de mol is natuurlijk)

Kijk dit is nou een beredenering waar ik het mee eens ben.
Ik zit in de Margriettunnel en denk dat deze opdracht voor haar goed was gegaan als er niet zo'n speech als die van Chris was geweest. Ik vraag me ook af hoe ze zichzelf heeft voorbereidt als ik het zo bekijk lijkt Chris tactiek makkelijk van Margriets tactiek te winnen.

Als ik een stemmer was geweest dan had ik dit in 3 categorieën verdeeld

1: Chris en Margriets speech kwamen goed over, maakten indruk.
2: Marlijn en Riks speech waren wel redelijk.
3: Martines speech was te omslachtig snapten mensen niks van.

Ik vraag me af of de mensen er daadwerkelijk iets van snapten verstonden of dat ze op sympathie af gingen.
Ook vraag ik me af of de stemmers van te voren een verhaal over wat de mol is hebben gekregen. Want anders helpt het niet om molacties te beschrijven

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #81 Gepost op: 15-02-2015, 17:25:45 »

Ik vraag me af of de mensen er daadwerkelijk iets van snapten verstonden of dat ze op sympathie af gingen.
Ook vraag ik me af of de stemmers van te voren een verhaal over wat de mol is hebben gekregen. Want anders helpt het niet om molacties te beschrijven

idd, ik heb zo'n vermoeden dat het ze misschien een soort van uitgelegd is maar dat ze er weinig van begrepen hebben en dus voor de ontzettend leuke grappige sympathieke man zijn gegaan die ook nog eens iets liefs zei in hun eigen taal.

Offline Tsubasa

• Forumlid
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re:
« Reactie #82 Gepost op: 15-02-2015, 17:33:46 »
Ik sprak bij MolTalk even kort met Anton en die zei dat deze opdracht door Anton zelf is verzonnen en al sinds 2010 op de plank lag om uit te voeren. Ook volgende week komt een opdracht die nog uit de 'oude' tijd is, namelijk rond 2011.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 15-02-2015, 17:35:57 »

Kijk dit is nou een beredenering waar ik het mee eens ben.
Ik zit in de Margriettunnel en denk dat deze opdracht voor haar goed was gegaan als er niet zo'n speech als die van Chris was geweest. Ik vraag me ook af hoe ze zichzelf heeft voorbereidt als ik het zo bekijk lijkt Chris tactiek makkelijk van Margriets tactiek te winnen.

Als ik een stemmer was geweest dan had ik dit in 3 categorieën verdeeld

1: Chris en Margriets speech kwamen goed over, maakten indruk.
2: Marlijn en Riks speech waren wel redelijk.
3: Martines speech was te omslachtig snapten mensen niks van.

Als mede-Margrietverdenker moet ik wel opmerken dat de tactiek van Margriet voor de verkiezing vreemd was.

"Look at this face!"

Als Margriet de Mol is, wil ik zien wat haar bedoeling hiervan was, want ik denk dat de mensen daar nog altijd wakker liggen.  ;D

Offline tureluurs

• Forumlid
Re:
« Reactie #84 Gepost op: 15-02-2015, 17:48:02 »
Ik sprak bij MolTalk even kort met Anton en die zei dat deze opdracht door Anton zelf is verzonnen en al sinds 2010 op de plank lag om uit te voeren. Ook volgende week komt een opdracht die nog uit de 'oude' tijd is, namelijk rond 2011.

Dat is interessant. Is er mee gewacht tot  er een "geschikte" mol zou zijn die dit gemakkelijk(er) kon winnen?

Offline de_witte

• Forumlid
Re:
« Reactie #85 Gepost op: 15-02-2015, 18:34:02 »
Dat is interessant. Is er mee gewacht tot  er een "geschikte" mol zou zijn die dit gemakkelijk(er) kon winnen?

of gewacht op het juiste land?

Wit is ook een kleur!

Offline FS

• Forumlid
Re:
« Reactie #86 Gepost op: 15-02-2015, 18:39:33 »
of gewacht op het juiste land?

Een verkiezing kan je in elk land doen lijkt me. In ieder geval in de landen waar widm geweest is.

Bah door dit soort dingen begin ik dan toch weer Chris te vermoeden. Chris was geknipt voor deze opdracht. Suus had dat niet gekund vorig jaar denk. Of wel gekund maar niet gewonnen. Zouden ze echt gewacht hebben op de perfecte mol voor deze opdracht?

Offline KeyW

• Forumlid
Re:
« Reactie #87 Gepost op: 15-02-2015, 18:42:25 »
Een verkiezing kan je in elk land doen lijkt me. In ieder geval in de landen waar widm geweest is.

Bah door dit soort dingen begin ik dan toch weer Chris te vermoeden. Chris was geknipt voor deze opdracht. Suus had dat niet gekund vorig jaar denk. Of wel gekund maar niet gewonnen. Zouden ze echt gewacht hebben op de perfecte mol voor deze opdracht?

Op de Filipijnene lijkt me dit niet de meest leuke opdracht.  ::ohno::

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #88 Gepost op: 15-02-2015, 19:16:39 »
Juist wel op de Filipijnen! En elk ander land....mmmmmm....zo'n opmerking doet mij ook vermoeden om op de juiste mol te wachten, al had Kees dit ook makkelijk gekund met zijn 1,1,2...
Ik ga door deze opdracht juist meer Chris verdenken want ik zou zeggen de mol gaat ALTIJD voor de winst in deze. En eerlijk gezegd vond ik de andere kandidaten niet sterk. Belangrijk om te winnen: goede campagne en strakke speech. Sommige hadden een ok campagne, lees net voldoende, zoals Rik die tolk regelt en marlijn die heel enthousiast zingt waardoor mensen haar wellicht onthouden. Margriet had juist weer een ok speech maar schrikt mensen af in campagne. Dus tja, dan ga ik dus echt opeens heel hard richting tunnel Chris rennen.
Meer L

Offline DylanS

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 15-02-2015, 19:30:17 »
Je moet er natuurlijk ook vanuit gaan dat ze een juiste locatie nodig hebben voor deze opdracht. Ze kunnen niet een te grote en haastige stad kiezen, want dan word het hem niet. Ze hadden een dorpje nodig met een kleine bevolking die mee wilde doen, neem ik aan. Nu zal deze er vast en zeker ook wel in de Filipijnen zijn geweest, maar het moet ook in de route liggen.

Ze wachten met zo'n opdracht echt niet tot ze er de juiste mol voor hebben. Die opdrachten worden volgens mij al gepland voordat ze de mol hebben (die word 2 weken van te voren gekozen toch?, dan hebben ze de planning al wel klaar). En ze weten natuurlijk ook niet precies hoe iemand als mol is. Dus dit heeft niks met Chris als mol te maken, het is namelijk Margriet  ;D

Offline Lonneke*L

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 15-02-2015, 20:30:43 »
Maar iedereen had het doel om te winnen. Mol, kandidaat,...

Je mag me corrigeren als ik fout zit, maar jouw uitleg komt op mij over als: Als X had gewonnen, dan was X de Mol.

Met die laatste zin kan ik het alleen maar eens zijn. Ieder heeft zijn manier van kijken naar dit spel en dat maakt het leuk om te discussiëren wat wel en wat niet een molactie kan zijn. ;)

Deze redenering heb ik helemaal niet. Ik vind dat Chris meer dan de anderen echt alles uit de kast haalt om te winnen. Zelfs in de wachtrij praat hij nog met de mensen en koopt ze volgens mij ook om met iets lekkers ofzo, in ieder geval overhandigt hij ze wat.Als Marlijn of een ander had gewonnen was dat niet opeens mijn mol geworden. Het gaat echt om de manier waarop hij het aanpakt. En dan mag ie al eens in Sri Lanka zijn geweest of de taal al een beetje verstaan dan nog vind ik dat hij het zo goed doet dat hij wel moest winnen. Dus gewoon zijn manier van doen, eigenlijk al vanaf het begin, hoewel hij steeds losser lijkt te komen naarmate het spel vordert. Een mol die steeds beter in zijn rol zit, maar gelukkig zijn veel mensen het niet met me eens.. >:D

Offline Hans97

• Forumlid
  • Let's go amigo! 🎶🎶
« Reactie #91 Gepost op: 15-02-2015, 20:40:19 »
Als mede-Margrietverdenker moet ik wel opmerken dat de tactiek van Margriet voor de verkiezing vreemd was.

"Look at this face!"

Als Margriet de Mol is, wil ik zien wat haar bedoeling hiervan was, want ik denk dat de mensen daar nog altijd wakker liggen.  ;D

Je hebt wel gelijk haar tactiek was best vreemd maar zoals ik zij komt best goed over ik denk dat ze Chris heeft onderschat. Maar wie zou jij kiezen als Chris speech er niet was geweest?

En even over haar bedoeling met look at this face eerder in dit topic zag ik voorbijkomen dat het analfabetisme daar vrij hoog is en dat er foto's van de kandidaten op de stem biljetten stonden lijkt mij vrij logisch voorkennis.

Offline de_witte

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 15-02-2015, 20:41:29 »
Juist wel op de Filipijnen! En elk ander land....mmmmmm....zo'n opmerking doet mij ook vermoeden om op de juiste mol te wachten, al had Kees dit ook makkelijk gekund met zijn 1,1,2...
Ik ga door deze opdracht juist meer Chris verdenken want ik zou zeggen de mol gaat ALTIJD voor de winst in deze. En eerlijk gezegd vond ik de andere kandidaten niet sterk. Belangrijk om te winnen: goede campagne en strakke speech. Sommige hadden een ok campagne, lees net voldoende, zoals Rik die tolk regelt en marlijn die heel enthousiast zingt waardoor mensen haar wellicht onthouden. Margriet had juist weer een ok speech maar schrikt mensen af in campagne. Dus tja, dan ga ik dus echt opeens heel hard richting tunnel Chris rennen.

nou ja... elk ander land? In een Engelstalig land zou het toch een stuk minder leuk zijn hoor...
Wit is ook een kleur!

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 15-02-2015, 20:46:17 »

Je hebt wel gelijk haar tactiek was best vreemd maar zoals ik zij komt best goed over ik denk dat ze Chris heeft onderschat. Maar wie zou jij kiezen als Chris speech er niet was geweest?

Ik denk Marlijn. In een dorp "vol lachende mensen" (dat werd een paar keer gezegd) gaan ze altijd voor de leuke, aangename kandidaat.

Daarom denk ik dat de top 5 de volgende was:

1. Chris
2. Marlijn (liedjes zingen, ook wel leuk bedacht)
3. Martine (Vrolijk je eigen naam scanderen, verdienstelijke poging)
4. Rik (Heel stijfjes door het dorp, maar niemand nachtmerries bezorgd)
5. Margriet (Iedereen nachtmerries bezorgd)

En even over haar bedoeling met look at this face eerder in dit topic zag ik voorbijkomen dat het analfabetisme daar vrij hoog is en dat er foto's van de kandidaten op de stem biljetten stonden lijkt mij vrij logisch voorkennis.

Dat zou inderdaad best wel kunnen. Maar haar toon zat op alle manieren verkeerd. Als ze het met een lach zegt, komt ze veel verder denk ik. :D Dus de tactiek zat misschien goed, maar de uitvoering helemaal niet.

Offline Hildewereld

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 15-02-2015, 20:52:53 »
Om de verkiezing te kunnen winnen moet de Mol eigenlijk eerder al een vrij opvallende actie gedaan hebben die de kandidaten sowieso is opgevallen zodat hij die in de speech kan noemen zonder zichzelf teveel te verraden bij de kandidaten en tegelijkertijd de locals te overtuigen. Je moet echt acties noemen die de kandidaten al zijn opgevallen, anders verraadt je jezelf meteen compleet.
Ik heb Chris eigenlijk nooit verdacht maar kijk nu heel anders naar de envelop in Bentota. Mijn eigen Mol, Rik, noemt  dit niet eens, wat erg onmols is. Iedereen weet dat je daar geld hebt laten liggen, waarom niet gebruiken?
Het maakt Chris niet meteen de Mol hoor, maar het zou bijzonder goed bedacht zijn om eerder in het spel al zo'n opvallende actie te plegen zodat je nu de verkiezing kunt winnen zonder je bij de kandidaten verdachter dan nodig te maken.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 15-02-2015, 23:13:40 »
Om de verkiezing te kunnen winnen moet de Mol eigenlijk eerder al een vrij opvallende actie gedaan hebben die de kandidaten sowieso is opgevallen zodat hij die in de speech kan noemen zonder zichzelf teveel te verraden bij de kandidaten en tegelijkertijd de locals te overtuigen. Je moet echt acties noemen die de kandidaten al zijn opgevallen, anders verraadt je jezelf meteen compleet.
Ik heb Chris eigenlijk nooit verdacht maar kijk nu heel anders naar de envelop in Bentota. Mijn eigen Mol, Rik, noemt  dit niet eens, wat erg onmols is. Iedereen weet dat je daar geld hebt laten liggen, waarom niet gebruiken?
Het maakt Chris niet meteen de Mol hoor, maar het zou bijzonder goed bedacht zijn om eerder in het spel al zo'n opvallende actie te plegen zodat je nu de verkiezing kunt winnen zonder je bij de kandidaten verdachter dan nodig te maken.

Je kan heel die opdracht 5 keer omkeren totdat je besluit dat er eigenlijk alles en niets uit te halen valt.

Rik noemt de envelop niet:
- Tja, hij is niet de Mol, want dan had je dat perfect kunnen gebruiken om te winnen en 2000 euro uit de pot te krijgen.
- Tuurlijk wil een Mol de verkiezing winnen, maar hij mag ook niet te veel verdacht worden. Dus houdt de Mol het bij een oppervlakkig praatje zoals: Ik ben nieuwslezer en normaal ben ik betrouwbaar, maar nu even niet.

Chris noemt de envelop wel:
- Kandidaat Chris wil winnen en gebruikt informatie die mogelijk nog niet met de groep gedeeld was (dat de envelop op de steiger lag) om Tamils over te halen EN om verdenkingen op hem te krijgen en weg van zijn Mol Margriet.
- Mol Chris wil winnen en gebruikt informatie die mogelijk buiten beeld met de groep gedeeld is. Hij haalt er niet per se extra verdenkingen mee op de hals en hij laat 2000 euro uit de pot gaan.

Offline Hildewereld

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 16-02-2015, 12:28:29 »
De Mol mag inderdaad niet te veel verdacht worden, maar die actie in Bentota vond iedereen al verdacht, dus of Rik nu Mol of kandidaat is, sowieso niet zo slim om dat niet te noemen.

Je hebt gelijk dat je verder eigenlijk niet zoveel uit de opdracht kunt halen, omdat het doel van de Mol en de kandidaten gelijk is.

Offline Leek

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 19-02-2015, 09:35:45 »
In veel landen wordt er gestemd met stembriefjes met naam en foto erop. Zeker als de bevolking slecht kan lezen/schrijven. Dus ik zou Margriets "look at my face" niet automatisch voorkennis willen noemen die andere niet zouden kunnen hebben.

Ander dingetje: Waarom zou een Mol acties noemen die er gedaan zijn? Voor de kijkers leuk, voor de medekandidaten leuk (als je die zou willen overtuigen), de bevolking heeft helemaal niks aan deze informatie, weten waarschijnlijk niet eens of dit goed of slecht zou zijn.

Offline Blieb2013

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 19-02-2015, 09:53:24 »
De mol probeert te winnen om geld uit de pot te houden, de kandidaten proberen te winnen om geld in de pot te krijgen of andere kandidaten de indruk te geven dat ze de mol zijn. Oftewel, iedereen heeft een enorme motivatie om dit te winnen. De één is er beter in dan de ander en de één heeft meer kennis over hoe je dit soort dingen aanpakt dan de ander. Chris is sowieso heel slim in dit soort dingen vind ik. Ook bij zijn analyses van dingen die anderen doen vind ik hem vrij sterk. Dus of hij dit deed omdat hij voorkennis had of voorbereid was, vraag ik me af.

Vaak moet de mol toch zelf een tactiek bedenken qua aanpak. Misschien dacht Martine als mol dat ze heel vaak haar naam moest noemen vanwege het hoge analfabetisme, waar Margriet als mol zou kunnen denken dat ze om dezelfde reden vooral veel moet doen met het visuele (look at my face) en hoe ze overkomt (lage dreigende stem). Rik doet niet veel meer dan vote for me, maar is er ook het type niet naar om dansend a la Christ zo'n dorp door te gaan, toch? Mij zegt de opdracht dus niet zoveel, behalve dat ik Rik en Marlijn hier minder sterk vond (terwijl ik Rik wel verdenk).

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 19-02-2015, 10:00:01 »
De mol probeert te winnen om geld uit de pot te houden, de kandidaten proberen te winnen om geld in de pot te krijgen of andere kandidaten de indruk te geven dat ze de mol zijn. Oftewel, iedereen heeft een enorme motivatie om dit te winnen. De één is er beter in dan de ander en de één heeft meer kennis over hoe je dit soort dingen aanpakt dan de ander. Chris is sowieso heel slim in dit soort dingen vind ik. Ook bij zijn analyses van dingen die anderen doen vind ik hem vrij sterk. Dus of hij dit deed omdat hij voorkennis had of voorbereid was, vraag ik me af.

Vaak moet de mol toch zelf een tactiek bedenken qua aanpak. Misschien dacht Martine als mol dat ze heel vaak haar naam moest noemen vanwege het hoge analfabetisme, waar Margriet als mol zou kunnen denken dat ze om dezelfde reden vooral veel moet doen met het visuele (look at my face) en hoe ze overkomt (lage dreigende stem). Rik doet niet veel meer dan vote for me, maar is er ook het type niet naar om dansend a la Christ zo'n dorp door te gaan, toch? Mij zegt de opdracht dus niet zoveel, behalve dat ik Rik en Marlijn hier minder sterk vond (terwijl ik Rik wel verdenk).

Dit vat het allemaal goed samen. Het is zoals iemand anders ook zei: "Tegen Chris Zegers kan je gewoon niets beginnen. De Mol heeft het dan misschien ook maar laten lopen zoals Patrick Stoof in Nicaragua toen de groep een voorstelling moest geven aan een dorp."
Dat vind ik als niet Chris-verdenker een sterke hypothese momenteel. ;D