Bijna elk seizoen is het spotten van onmolse acties voor mij de ideale methode om kandidaten, en daarmee ook de mol, te ontmaskeren. Toen Carolina, mijn mol, het spel moest verlaten was ik daarom eventjes ten einde raad. Wie was nou in godsnaam de mol nadat degene, die vrijwel geen onmolse acties op haar naam had staan, een rood scherm had gekregen? Chris en Margriet konden het immers niet zijn vanwege hun keuze voor 50-75 op het eiland, Marlijn had geld gepakt bij de Dagoba en Rik ging zonder envelop af bij de lasergunopdracht. Kortom, niemand kon de mol meer zijn, of toch wel?
Na Carolina's vertrek heb ik alle afleveringen nog eens teruggekeken en per opdracht genoteerd wanneer een kandidaat iets onmols (bijvoorbeeld het vinden van geld) of mols (bijvoorbeeld het voorbij lopen van een envelop met geld) deed. Het resultaat: Margriet, die ik toen nog niet verdacht, kwam overtuigend als mol naar voren. Sindsdien zit ik ook op Margriet en ben ik doorgegaan met het focussen op onmolse en molse acties. Zie hieronder de methode.
Aanvullingen en/of verbeteringen zijn van harte welkom!Mols (+) vs Onmols (-)Foto's op het perronMols: Rik
+ , Margriet
+ , Marlijn
+ (gaan op een perron met geld zoeken)
Onmols: Margriet
- (haalt Viktor uit een trein), Chris
- (gaat op een perron met vrijstellingen zoeken)
Je kunt er als mol alleen voor zorgen dat er geen geld verdiend wordt op plaatsen waar daadwerkelijk geld te vinden isRode draadMols: Rik
+ (neemt een verkeerde camera mee, die Viktor en Carolina op dat moment net nodig hebben) Margriet
++ (merkt de rode streep in de controlroom niet op terwijl zij zich hier de hele tijd bevindt, is aan kabels aan het trekken als meerdere camera's uitvallen), Chris
++ (vindt geen rode lijnen op zichzelf, bevindt zich niet in de controlroom als schermen uitgaan)
Onmols: Margriet
- (verlaat de controlroom niet), Marlijn
-- (vindt 3 rode lijnen)
GalerieMols: Rik
++ (stelt aan het einde voor om nog één keer te gaan kijken, heeft veel schilderijen fout hangen), Margriet
+++ (stuurt anderen aan om te kijken, gaat zelf kijken, heeft veel schilderijen fout hangen), Marlijn
++ (gaat twee keer kijken), Chris
++ (gaat twee keer kijken, heeft veel schilderijen fout hangen)
Onmols: Rik
- (gaat niet kijken), Marlijn
-- (zegt dat Ajoued haar wand heeft, heeft veel schilderijen goed hangen)
Bijlage (met dank aan Rat, G-root, etc.): http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=55383.160Penningmeester kiezenMols: Margriet
+ (wil penningmeester worden), Chris
+ (stemt voor Margriet als penningmeester)
- (wil penningmeester worden), Marlijn
- (stemt voor Rik als penningmeester)
Tuktuk's naar theaterMols: Marlijn
+ (rondleider, geeft veel informatie in één keer)
- (leidt chauffeur naar witte eikel), Marlijn
- (geeft goede aanwijzing; witte eikel), Chris
- (spot Lakehouse)
HuifkarrenMols: Rik
+, Margriet
+ (veel moeite met de kar)
Onmols: Marlijn
- (komt ruim op tijd aan), Chris
- (staat bij de vrachtwagen)
LasergunsMols: Margriet
+ (gaat af met envelop), Marlijn
++ (gaat af met 2 enveloppen), Chris
++ (gaat af met 2 enveloppen)
-- (gaat af zonder envelop), Margriet
- (pakt eigen envelop), Marlijn
- (pakt eigen envelop)
BentotaMols: Rik
++ (zegt dat ze niet naar de zee moeten kijken, loopt envelop voorbij), Margriet
+ (koopt verf), Marlijn
+ (koopt verf), Chris
+ (loopt envelop voorbij)
Onmols: Marlijn
- (koopt schaar), Chris
-- (zegt dat ze naar het strand moeten kijken, ziet Bentota)