- Waarom is het spel niet meer gewoon het spel? De mollen kunnen tot op zekere hoogte geďnformeerd worden over de opdrachten, maar waarom vertellen in welke elektriciteitsbox van welke coupe in welke trein het geld verstopt ligt? Laat de mol net zoals de kandidaten zoeken en er dan wat leuks mee doen. Nu is het geen kunst de opdracht te laten mislukken. Datzelfde geldt voor de laser game opdracht, de foto opdracht in het stadje, etc. etc. Dit geldt ook voor de afgelopen 2/3 jaren. Daarin kunnen we eigenlijk spreken over een te goed ingelichte mol, waardoor de "molacties" meer vooropgezette plannen waren van de productie.
Eindelijk weer eens een kritische noot, waar ik het overigens grotendeels mee eens ben.
De MOL is nml. niet zomaar een medekandidaat, maar een "kandidaat" die uitvoerig is ingelicht en getraind voor wat er komen gaat.
Alsof dat niet genoeg is, heeft het produktieteam alle middelen tot hun beschikking om "De Mol", indien nodig, zelfs realtime bij te staan.
We weten toch dat "de Mol" geen eerlijk spel is ? Sommigen hebben daar meer moeite mee dan anderen; voor wie de valsigheid niet genoeg kan zijn. Zodoende kan je eigenlijk helemaal niet van "een spel" spreken; tenzie je het "een spel" vind om het produktieteam en "de mol" te slim af te zijn.
Opdrachten, die doorgaans uiterst sim-pel en doeltreffend gesaboteerd kunnen worden, van een pen verduisteren (stift, whatever), aan een draad trekken (camera verdraaid) tot briefjes verduisteren (thee plukken). Als je het kritsch bekijkt, zijn het natuurlijk zeer kinderlijke eenvoudige acties. Die notabenen niet alleen door de echte mol, maar ook door de kandidaten gebruikt worden, om maar mollig over te komen.
- Het is onmogelijk voor kandidaten om geld te verdienen!
En al kunnen ze dat, kiezen ze vaak voor mollige streken > nul euro in de pot.
- Zoals vaker genoemd op dit forum: de finale uitzending is een regelrechte teleurstelling. Voordat we goed en wel over het spel gingen praten was het tien over 9. Wat mij betreft dus de uitzending verlengen met 1 uur of een uur moltalk online erachteraan.
De ontknoping moet vooral alles wat de mol heeft geflikt uit de doeken worden gedaan en niet een samenvatting.
Soms zijn er wel goede opdrachten waar je je tanden in bijt, helaas zijn er ook nog genoeg, waar naar mijn smaak te makkelijk gesabeerd kan worden; wat dan ook veelvuldig gebeurt, door de Mol en kandidaten. Ik bedoel; als een zakkenroller je in een splitsecond berooft, hoe moeilijk is het dan om een briefje weg te werken ? Juist, redelijk makkelijk; iedereen kan dat.